Hej, Ska alltså texten 2002 sitta mittemellan 2002-01-01 och 2002-12-31 ? Tack för svaret!Generera tidsaxel
Jag bygger en tidsaxel dynamiskt för projekt inom företaget. Startdatum och slutdatum vet jag först när jag frågat databasen.
För att rita ut själva linjen tar jag Slutdatum minus Startdatum, då blir linjen så många pixlar som antalet dagar. Detta är inga problem.
Ungefär så skulle det kuna se ut:
2001-05-01 2005-10-11
____________________________________________________________________________________________
Här under kommer jag sedan att rita ut lite ikoner beroende på status i projektet, men det har jag redan löst.
Men på tidsaxeln skulle jag även vilja skriva ut åren mellan, så att det skulle se ut ungefär så här:
2001-05-01 2002 2003 2004 2005-10-11
____________________________________________________________________________________________
Någon som har någon lösning på detta? Eftersom jag inte vet start - och slutdatum blir det lite trixigt. I alla fall för mig......:) Kanske behöver jag tänka om helt när jag gör tidsaxeln, ifall jag ska få in åren med "rätt" mellanrum?
Lite hjälp vore inte fel..:)
/JockeSv: Generera tidsaxel
I såna fall är det väl bara att räkna ut pixlarna även för dessa datum och sätta texten på centrerat mitt i ?
Start2002Pixel = StartDatumPixel + PixelPerDag * (Start2002 - StartDatum)
Slut2002Pixel = StartDatumPixel + PixelPerDag * (Slut2002 - StartDatum)
Texten2002.Left = Slut2002Pixel - Start2002Pixel + Texten2002.width / 2
Med undantag för ev. feltänk från min sida...
/JohanSv: Generera tidsaxel
Nja, 2002 skall väl egentligen stå vid 2002-01-01.
Men jag förstår hur du menar, problemet är att jag inte vet vilket år jag ska börja med eller hur många år jag ska skriva ut. Start- o slutdatum är ju dynamiskt.
Ska man ha en funktion som räknar ut det?? Hur räknar jag ut det?
Kanske är lite jobbigt att skriva, jag tänkte att kanske någon hade gjort en liknande tidsaxel förut?
/Jocke