Har en liten fundering om det är möjligt att i en SQL syntax ta bort poster ur en tabell som är äldre än dagens datum minus 2 dagar tex. Det ska göras med hjälp av ASP kod. Du är inne på rätt spår. Har du ett fält där du lagrar datum posten skapades? Databasen håller själv inte reda på när posterna skapas. Jodå, jag har en kolumn i tabellen där jag sparar datumet. Har dock inte provat koden ännu. Ska se lite på det imorgon... Wish me luck. JAg tycker du bör arkivera posterna först. Sök på IN kommandot i Access/Jet hjälpen. Ett tips är att om det är skarpt data, lägg till en kolumn som du kallar deleted eller något och kör istället sql-satsen så den gör en update eller select så du kan validera vad som tänker tas bort.Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
Känner att om jag använder mig av datediff så får jag ta fram så många RS eftersom det ska städas upp ur flera tabeller som inte har några relationer emellan sig.
Kan man exempelvis köra: "DELETE FROM Tabell WHERE CreateDate = " & Now -2
Tacksam för hjälp.Sv: Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
delete from tabell where createdate =< dateadd('d' -2, now)Sv: Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
Sv: Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
Tack för hjälpen.Sv: Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
Exempel:
SELECT Artiklar.* INTO Artiklar IN ;"Backup.mdb"
FROM Artiklar
Eller:
INSERT INTO Artiklar IN ;"Backup.mdb"
FROM ArtiklarSv: Sortera ut gamla poster i DB med automatik.
update tabell set deleted=1 where posted < dateadd('d',-2,now)
är det sql-server skriver du
update tabell set deleted=1 where posted < dateadd('d',-2,getdate())