Jag har skapat en mailfunktion och använt CDOSYS. An någon underlig anledning så dyker det upp utropstecken i det HTML formaterade mailet som som skickas med hjälp av CDOSYS. Det där lät lite klurigt. Jag får skriva några kontrollfrågor och se om du finner något: Jo jag angett att det ska vara HTML formaterat. I outlook 2003, Jag änvänder CDOSYS. så vitt jag förstår skriver man endast enligt nedan:Utropstecken i mail från CDOSYS
Det underliga är att jag skapat body strängen på samma sätt som jag alltid gjort tidigare. Alltså typ så här:
strBody = strBody & "</table>"
strBody = strBody & "</td>"
strBody = strBody & "</tr>"
strBody = strBody & "<tr>"
strBody = strBody & "<td width='500'>"
Men i mailet som når mottagaren så bryts strängen av med ett utropstecken efter ett givet antal tecken på varje rad. Alltså väljer man Visa källa för att ta del av koden så upptäcker man att varje rad slutar enligt nedan:
.............. </a>.</font></td></tr></t!
...... <font face='Verdana, Arial, Helve!
... sans-serif' size='2'><b>Country:</!
Och jag är så säker som jag kan bli. Jag har inte några utropstecken i koden. Mycket skumt. Någon som stött på samma sak?Sv: Utropstecken i mail från CDOSYS
Är du säker på att du skickar mailet och säger åt cdonts att du skall ha .bodyformat = html ? Det låter mer som du inte får iväg html-koden korrekt alternativt att klienten inte kan tolka html, eller slutligen att klienten är inställd på att visa 80 tkn och därefter radbryta per automatik.Sv: Utropstecken i mail från CDOSYS
bjCDOSYSMail.HTMLBody = strBody & sContent & strBody2
Och mailet ser helt korrekt ut, fast med det undantaget att om utropstecknet hamnar mitt i en text så syns utropstecknet i texten.
Det där om 80 tkn och automatisk radbrytning i klienten (i det här fallet Outlook), det känner jag inte till. Vill du berätta mer om det.Sv: Utropstecken i mail från CDOSYS
Under Verktyg, alternativ, e-postformat finns knappen "internet-format". Där kan du ställa in att du vill radbryta text du läser efter 76 tecken eller vad du nu vill ha.
Men det du angav här var inte det jag syftade på. Se Artikel [Skicka mail med cdonts] där det står SMTP.Bodyformat som skall vara satt till 1 om man skickar html.Sv: Utropstecken i mail från CDOSYS
bjCDOSYSMail.HTMLBody = strBody & sContent & strBody2
SMTP.Bodyformat gissar jag endast används för CDONTS.
Men sedan kollade jag det där med tecken innan radbrytning, men faktum är att det är mycket mer än 76 tecken på varje rad med HTML kod innan den bryter med utropstecken. Och den bryter HTML koden exakt på samma tecken på varje rad.