Hej, Jag tror du kan göra en egen inlognings procedusr i .NET. För "gammal" asp krävs att du skaffar/skriver ett ISAPI dll för att hantera användarnamnet, lösenordet och kontrollera dessa. Ok, så det går ej att göra nån variant av det "gamla" enkla sättet? Hittar du en bra ISAPI dll är det nog enkelt att implementera. Nej jag tror inte du kan inte lösa det enbart med ASP kod. JAg har försökt. Fann lite inlägg på nätet när jag sökte om det som alla sa samma sak. ASP stödjer inte det. Borde du inte med adsi kunna fånga denna url:en på något sätt eller i alla fall vända ordningen där du skriver urlen först, därefter ditt konto och sedan hämtar upp detta för att logga in? Jag har inte testat och kan för lite om detta, men om det är ok att ändra url:en borde det vara en framkomlig väg. Har precis råkat ut för samma grej och jag kom fram till att detta är en ny säkerhetsfix för Internet Explorer (MS04-004 Cumulative Security Update for Internet Explorer 832894). Det går dock att "disabla" denna nya feature: Tack för alla svar, man får nog leva med detta då det blir för krångligt att disabla ala klienter för att få det att fungera. Hägge, du kan göra som sades här med registret. Sen markerar du denna nyckeln, väljer exportera och du får en .regfil med endast dessa ändringar. Sitter alla i ett nätverk kan du se till att när dom loggar in nästa gång så körs denna regfil och allas register uppdateras automatiskt. Ok, det är inget stort problem för mig men jag bara undrade om det fanns några liknande sätt som fungerade som tidigare...Logga in med user/password i länken...
Förut kunde man skicka med username:password i länken och på så sätt logga in på en server... nu efter en del patchar så funker ej detta, kan man göra på nåt annat sätt eller är det stopp på detta nu?
exempel http://user:password@webbplats.se
/HHSv: Logga in med user/password i länken...
Sv: Logga in med user/password i länken...
JAg skulle råda dig till att gå över till .NET. Där har du mycket mer möjligheter att göra det du söker.Sv: Logga in med user/password i länken...
Sv: Logga in med user/password i länken...
Du lägger bara till "iexplore.exe" och "explorer.exe" som DWORD med värdet 0 på följande ställen i registret:
Om du vill disabla för ALLA användare:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main\FeatureControl\FEATURE_HTTP_USERNAME_PASSWORD_DISABLE
Om du vill disable för den användaren som är inloggad:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main\FeatureControl\FEATURE_HTTP_USERNAME_PASSWORD_DISABLE
Detta måste dock göras på samtliga klienter som skall kunna logga in med användarnamn å lösen i url:en... jobbigt. Du kan ju eventuellt göra en .reg-fil som användarna kan ladda hem från sajten och köra för att skapa registerposterna.
/StefanSv: Logga in med user/password i länken...
Kan du inte göra så kan du i alla fall maila ut den till samtliga som är berörda. Den associeras automatiskt med att den går att dubbelklicka på och köras in på alla pc som får filen.Sv: Logga in med user/password i länken...
Får se om jag har användning av nåt av alla bra tips ni har gett.
Tack för alla svar.
/H