Vad är det för fel på den här koden: inget fel alls - finns alla fält i tabellen. Är connection öppnad rätt osv.. Sokande? - finns det både en tabell som heter Sokande och den tabellen innehåller ett fältnamn som heter Sokande åxå - prova i så fall att ändra fältnamnet till något annat än "Sokande". Japp, har jag testat nu..(utan reslutat)..så här ser koden ut: Vad är det som inte fungerar ?? Den hittar ingen genom sökningen...fast det finns i databasen...wired.. Du kan inte hitta något med .recordcount om du inte ser till att din connection och recordset har .cursorlocation = adUseClient. Jo men det är ju det att den vägrar hitta fast det finns för skriver jag har nu skrivit en kurs för dig och er andra som har så stora problem med detta - hoppas det hjälper er att komma på rätt spår igen- Jippi!Recordsett(Sql-sats)
Set rstSokande = db.OpenRecordset("Select * From Sokande Where Sokande Like '%" & txtBox(0).Text & "%'")
?
//JoelSv: Recordsett(Sql-sats)
/PelleSv: Recordsett(Sql-sats)
/PelleSv: Recordsett(Sql-sats)
Private Sub cmdHitta_Click()
cboCombo(0).Clear
Set rstSokande = db.OpenRecordset("Select * From Sokande Where Namn Like '%" & txtBox(0).Text & "%'")
MsgBox rstSokande.RecordCount'Test så jag ser om den hittar något
lblLabel(11).Visible = True
cboCombo(0).Visible = True
If rstSokande.EOF Then
cboCombo(0).AddItem "Hittade ingen matchande"
Else
Do Until rstSokande.EOF
cboCombo(0).AddItem rstSokande.Fields(1)
rstSokande.MoveNext
Loop
End If
End Sub
Vad är % tecknen till i select satsen för?
Jätte konstigt för det borde faktist gå.....
% är som * .. Det innebär att allt innan och efter din text spelar ingen roll, men det som är innaför måste finnas.. Sv: Recordsett(Sql-sats)
Kör istället:
do while not rst.eof
print rst(0)
rst.movenext
loopSv: Recordsett(Sql-sats)
msgBox RecSet.RecordCount så står det 0
//Joelnyskriven kurs för con/rst
/PelleSv: nyskriven kurs för con/rst
Nu har jag fått igång det...så här ser den koden jag får det att fungera med:
Set rstSokande = db.OpenRecordset("Select * From Sokande Where Namn like '*" & txtBox(0).Text & "*'")
Obs att det är wildcard istället för procent tecken.
//Joel