Hej, Min första fråga är om du har egen server, då kan du iofs plocka ut allt detta via iis-loggarna istället. Men givetvis går det att bygga egna statistikrutiner. Har du kollat på HotScripts?statistik-script till webbplats
Jag tänkte bygga upp en bra och utförlig statistiktjänst till min databas-drivna hemsida.
Tanken är att se lite allmän information om besökarna, som webbläsare, upplösning, ip-nummer mm.
Sen vill jag dessutom ha fram antalet besökare och hur många som är unika av dem, vilka sidor de besöker och eventuellt hur länge de är på respektive sida. Detta skall kunna presenteras per dag, vecka, månad eller år.
Kan man ha sådan tur att det finns något script som man kan utgå ifrån, har letat lite men har inte funnit något sådant.
Om det inte finns, hur bör min databas se ut (använder just nu access, men ska även funka med mySQL).
Har funderat på att ha följande tabeller:
tblSession - Här sparas den allmänna infon om besökarna med sessID som nyckel.
tblVisit - Här sparas vilken sida som besöks, vid vilken tidpunkt och med sessID som koppling till tblSession. Hur kan man lättast räkna ut tiden som en besökare är inne på en sida?
Behöver jag ytterligare en tabell för att få fram det totala antalet besökare och hur många av de som är unika eller kan jag lätt få ut det tblSession??
Hoppas det inte blev för mycket
mvh
TomasSv: statistik-script till webbplats
Rent tekniskt bör du om du kör asp en include på varenda sida du har på sajten. Det behöver du för att kunna skriva ner varje användares besök på sidan och logga det. Som du säger behövs filnamn, sessionsid och tidsangivelse. Så länge personen är inne på sajten kommer den behålla sessionsid så genom att köra group by på detta så får du unika användare, med det i kombination med tidsangivelsen får du antalet per dygn och du kan också arbeta med att beräkna tiden per varje användare. Skall du lägga till browserversion, upplösning och annat så går det ju också givetvis bra eftersom du har din include-fil kan du bara bygga vidare.Sv: statistik-script till webbplats
http://www.hotscripts.com/cgi-bin/search.cgi?bool=AND&query=statistics&catid=35