Jag behöver hämta ut textnoderna från en HTML-sträng i ASP, server-side. Det går ju att göra med javascript på klienten med innerText, men finns det något motsvarande att loopa i HTML-noder och att inte få med HTML-taggar? Denna hämtar bara ut den första... om det är flera så får man loopa igenom Tyvärr funkar det inte på HTML eftersom den inte är 100% gilltig XML (tex <BR>) Om sidan inte är "XML kompatibel" så kan du använda RegExp eller InStr. Är väl dessutom onödigt att tolka hela HTML sidan, om man bara är intreserad av en tag? Det stämmer - sidan är varken XML eller XHTML.Hämta HTML-textnoder i ASP?
/PeterSv: Hämta HTML-textnoder i ASP?
<code>
dim objXML
dim objLst
function GetXMLnode(GetNode)
set objLst = objXML.getElementsByTagName(GetNode)
GetXMLnode = objLst.item(0).text
end function
set objXML = CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
set objLst = CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
objXML.async = false
objXML.LoadXML(s) 'strXML
response.write(GetXMLnode("No"))
</code>Sv: Hämta HTML-textnoder i ASP?
/PeterSv: Hämta HTML-textnoder i ASP?
Sv: Hämta HTML-textnoder i ASP?
Mitt egentliga problem är att jag, på serversidan, vill på HTML-sidor markera sökorden från en söksida. "A la Google", fast inte lika färggrann - bara använda en enda färg för att markera sökorden.
Idag görs markeringen av sökorden på hela HTML-strängen, vilket gör att vissa sökningar sabbar HTML-sidan, bl.a. länkar och bilder. Därför vill jag bara få tag i alla text för att markera och ingen HTML.
Skulle ha skrivit detta från början så hade det varit enklare att förstå.
/Peter