Hej! är det inte bara när du surfar till .asp sidor det aktiveras? Det där skall fungera. Frågan är kanske om du har flera global.asa filer liggande på din site som övertyr varandra. Så kolla att inga fler global.asa filer finns, det är första kontrollen. jag har bara en Global.asa... JAg tyker databasuppdateringen borde ske på följande sätt: Du har rätt angående SQL satsen... Har barat klippt och klistrat hehehe...Application variabel funkar konstigt
Jo efter en del surfande på pellesoft hittade jag en massa tips på hur man håller reda på antalet besökare just nu.
Jag har följt exemlperna i tips och trix mm..
Min kod ser ut på föjande i Global.asa
<code>
Sub Application_OnStart()
'## Nollställer när maskinen startas
Application("VisitorCount") = 0
End Sub
Sub Application_OnEnd()
End Sub
Sub Session_OnStart()
'## Antalet besökare just nu
Application.Lock
Application("VisitorCount") = Application("VisitorCount") + 1
Application.UnLock
'## ansluter till min datakälla
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" + Server.MapPath("/tipskungen.mdb")
'## Udaterar antal Besökare
SQL="Select DefaultVisit From Visits"
Set rst = con.execute(SQL)
SQLUpdate="Update VISITS set DefaultVisit=" & rst("DefaultVisit") + 1 & ""
Set rstUp = con.execute(SQLUpdate)
'## Stänger anslutningar
Con.close
Set rst = nothing
'## Stänger Sessionen
session.timeout = 15
End Sub
Sub Session_OnEnd()
'## Minskar just nu användare
Application.Lock
Application("VisitorCount") = Application("VisitorCount") - 1
Application.UnLock
End Sub
</code>
Här är det meningen att Application("VisitorCount") skall hålla reda på antalet besökare just nu. Nu kanske jag har missuppfattat detta, men den ökar inte när när någon kommer in på default sidan. Den ökar endast när jag loggar in på admin gränssnittet. och misnar säledes endast när jag loggar ut.
Jag trodde att global asa kördes varje gång någon surfade till min första sida och på det sätte kunde jag hålla koll på hur många som var och surfade på sidan just nu.
Om jag har fatta det fel, hur kan jag då lösa det?
/phinalaSv: Application variabel funkar konstigt
Sv: Application variabel funkar konstigt
Sen borde du rimligen på sajten kunna använda och se <%=application("VisitorCount")%>Sv: Application variabel funkar konstigt
När triggas session end?...
Är det när jag surfar till en anna sida, eller när jag stänger ner webläsaren, eller när tiden som sessioen är satt till.
I session en så ligger ju att den skall minska med en användare.
/phinalaSv: Application variabel funkar konstigt
<code>
'## ansluter till min datakälla
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" + Server.MapPath("/tipskungen.mdb")
'## Udaterar antal Besökare
strSQL = "UPDATE Visits SET DefaultVisit = (DefaultVisit + 1)"
con.execute strSQL
'## Stänger anslutningar
Con.close
Set Con = nothing
</code>
JAg har för mig att fel i Global.asa inte rapporteras. Du bör därför testa koden på en vanlig sida innan du lägger den i Globla.asa .Sv: Application variabel funkar konstigt
databaskoplingen i övrigt fungerar fint...
Men det verkar börja fungera nu.... konstigt....Förut pendlade den bara mellan 1 besökare och noll. Och ändrades endast när vi loggade ur..... Jag så hålla koll på den en tag och se vad som händer...
Dock så är jag intresserad av min förra fråga. vad som triggar Session End.
/Phinala