Tja grabbar har ni några tips på hur jag kan fixa så att när någon beställer så ska man få ett fakturnr. Unikt såklart..;)..Just nu har jag i den tabellen Hej,sessioner
|OderDate | Artikel ID | Pris | Frakt sätt | Betal sätt | Meddelande | Artikel Namn |
så här borde då finnas ett Faktura ID typen Räkanre eller nått..Men problemet är att Beställer man fler saker så skapar flera rader och de t blir genast flera Faktura nr på en beställning så att säga..SKa man lösa det typ Sessioner eller nått. Vad tycker ni??
har hittills kommit på två saker som är bra att lägga in..:D..
nu undrar jag....eftersom jag har en session som håller reda på vad personen gör innan den beställer så att säga...alltså ifall den lägger till några tabeller så läggs det i en temptabell och får ett värde...men jag har inte det när man beställer...skulle man kunna typ köra och lägga in samma nr i bestall tabellen som man har i temptabellen eller är det inte möjligt...utan blir nått nytt nr eller nått?
och
men jag tänkte på en sak till....ska det inte gå att "importera" nr som man får i temptabellen till den riktiga tabellen så att säga och sen så dödar man sessionen...och på så sätt får man den identiska siffran...eller??Sv: sessioner
Vid en första titt ser det ut som om du borde dela upp tabellen i 2 tabeller.
En "huvudtabell" för uppgifter som bara förekommer en gång och sedan en undertabell med artikeldata.
Exempel:
Huvudtabell:
| Fakturanr | OderDate | Frakt sätt | Betal sätt | Meddelande |
Undertabell:
| Artikel ID | Pris | Artikel Namn | Fakturanr
Länka sedan tabellerna på fälten "Fakturanr".
När du skriver datat till "riktiga" tabellen skriver du in "Fakturanr" i alla rader i undertabellen.