tja grabbar...har ett problem med dbasen > Du säger att du har ändrat, men visar ingen kod, utan hänvisar till en sida och skriver att från rad 19 så har du ändrat. jag fäster ihop kunder med en vis order med hjälp av KID som är kund id:et så att säga.. Jag börjar småt ogilla referenser till ASP sidan. När jag vill kopiera koden från sidan får jag med alla radnummer. Är tvungen att ta bort den själv. Någon som kan påeka detta för dem? nja inte det att jag inte tar till mig dinna förslag utan det är mer att jag inte förstod den senaste.. Med tanke på hur mycket fel det verkar vara med aspsidans webbshop så undrar jag varför du inte kastar bort den och skriver en egen? Jag försökte hitta hela källkoden till shopen, men lyckades inte. nja det är inte aspsidans webshop...tror inte ens de har egen..hmmm... Lägg upp din databas och asp sidor på Filarean, så kan jag ta mig tid i helgen att rätta dem. Skickar sedan en faktura på nerlagd tid. ;o)två tabeller...
det är så här att jag har två tabeller
Huvudtabell:
| Fakturanr | OderDate | Fraktsätt | Betalsätt | Meddelande |
Undertabell:
| Artikel ID | Pris | Artikel Namn | Antal | Fakturanr |
Det är meningen att när man gör en beställning så ska ett unikt nr (Räknare) ges till fältet Fakturnr i Huvudtbellen och samma nr till alla Fält i Undertabellen som tillhör den beställningen. Men så ska all annan info ges till Undertabellen och Huvudtabellen...hur gör man det på smidigaste sätt...har löst det på det här sättet....men jag har ej möjlighet att ladda upp det på servern..så jag undrar om ni kan se nått fel innan jag kan få tag på en server..
Tack på Förhand
koden: www.aspsidan.se/code/?c=1147 från rad 19 har jag ändratSv: två tabeller...
"Gnällkärringen" i farten igen. Du säger att du har ändrat, men visar ingen kod, utan hänvisar till en sida och skriver att från rad 19 så har du ändrat. Svårt för oss att gissa vad du har ändrat då.
Det jag inte ser i den tabellstruktur som du visar är hur du kopplar ihop en viss kund med en viss order.
I de webbshopar som jag har byggt så har jag gett fakturanr när jag har skickat iväg ordrarna, inte som de verkar göra här, skapa ett faktura nummer direkt när kunden handlar.
Tar de bort sin order så försvinner ju faktura nummret och du får ett glapp i löpordningen.
På något sätt så tycker jag att databasdesignen känns fel, jag skulle vilja se ett kundID också som man kopplar ihop med ett OrderNr. Sen har man en tredje tabell som håller kundid, ordernr, fakturanr, datum osv.
//Anna-KarinSv: två tabeller...
Sidan www.aspsidan.se/code är till för att visa kod.Sv: två tabeller...
du är ingen gnällkäring..:D...utan jag använder www.aspsidan.com/code för att visa koden
jag har..du kanske inte kan se den för att du inte är reggad eller nått...jag vet inte...men där
är koden jag använder och du ser från rad 19 och neråt används som insert i de två tabellerna
som jag försöker fundera ut ifall ni ser nått fel här som jag inte ser nu när jag inte har möjlighet
att ladda upp på servern förens efter helgen..Sv: två tabeller...
JAg ser att du inte tagit dig till mit föra förslag. JAg kommer därför inte lägga ner någon tid att skriva kod för dig. utan beskriver punkt för punt.
Du går till väga på följande sätt:
* Skapa en huvud post. Det finns två sätt att skapa en huvudpost:
+ SQL INSERT sats eller
+ Med Recordset
* Hämta ID för skapad huvudpost
+ Genom att hämta @@IDENTITY eller
+ Recordset med serverside
* Lägg till kundvagn till undertabellen
+ En INSERT sats eller
+ Loopa igenom med recordset
* Ta bort poster i kundvagnSv: två tabeller...
plus att jag senaste tiden har gjort ett par stora ändringar vilket gör att ditt senaste förslag inte
funkar riktigt...och då jag inte förstod mycket av det så är det därför...men jag tar åt mig jag lovar..
men tack för beskrivningen jag hoppas kunna lösa det på ett bra sätt nu...;)Sv: två tabeller...
Jag har gjort en exempelshop [Radera en filassociation i registret] som du kan ladda hem och kolla på.
Den är absolut inte klar på något sätt, utan är en grund att bygga vidare på om man vill.
//Anna-KarinSv: två tabeller...
men men..:D...det är min egen som jag har byggt med hjälp av tappra
själar som hjälpt mig igenom....men det är så att man inser vilka fel
man har ju längre det håller på men men ...ska inte ge upp änn....
faktum är att man snart är klar...det är just bara det här som har hakat upp
sig tyvär....men jag får kämpa på så att säga....
tack för tipset Cougarina...jag har nog kollat på din shop för ganska länge sen
men den hade inte det jag vill ha...men som sagt..bra grund...Sv: två tabeller...