Jag har en Windows 2003 Server som är konfigurerad att köra webbserver och det gör den mycket bra. Har bara ett litet problem. Jag vill skapa en: demo.domännamn.se och den skall peka in i en mapp på den lokala servern, hur löser jag detta? Någonstans måste domännamnet peka på din server, detta görs ifrån t.ex administrationen av ditt domännamn. Allt är pekat och klart men hur skall jag få detta att fungera. Skall jag använda A-Record? Cname? Och hur skall jag ställa in IIS´en för att dem skall hitta varandra? Om du redan har en domän som pekar på webserver, kan du styra om subdomänerna till olika kataloger med asp-skript. Lägg in följande kod i "index.asp" i wwwroot: Du skall använda ett A-record (pekat på din servers IP). Nu utgår jag ifrån IIS5 på Windows 2000 Server (befintlig sajt): Jag var där inne och letade men hittade ingenting under fliken We Site, versions fel: Windows 2003 Server har jag. Tack för snabba svar!Windows 2003 Server, DNS FRÅGA?!
Tack på förhand!Sv: Windows 2003 Server, DNS FRÅGA?!
Sedan måste i IIS på din server skapa en ny web, i den så kan du ange "host header name", detta namnet skall vara "demo.domännamn.se", och här kan du också peka den på en lokal mapp.
...lite snabbt beskrivet... ;)
Mvh, VideSv: Windows 2003 Server, DNS FRÅGA?!
MvhSv: Windows 2003 Server, DNS FRÅGA?!
<%
host = Request.ServerVariables("HTTP_HOST")
fqdn = Split(host,".")
subdomain = fqdn(0)
If subdomain = "demo" Then
Response.Redirect "/demo"
Else
Response.Redirect "start.html"
End If
%>Sv: Windows 2003 Server, DNS FRÅGA?!
... och som sagt skall du bara ställa in "host header name" så borde det fungera.
IIS --> Välj server --> Högerklicka och välj sajtens egenskaper --> Välj fliken "Web Site" --> Välj advanced.
Där kan du modifiera "Host header name".
Om du skapar en nya sajt så får du upp dessa frågor i wizarden.