Hej, Jag har ingen erfarenhet av MS SQL, men jag tror att den stöder mer än MySQL gör. Å andra sidan är MySQL effektivare/snabbare än MS SQL. Och framför allt skiljer sig licenserna (och priset) åt. Det där med att mysql skulle vara snabbare låter mysko i mina öron... Jag har bara hört motsatsen <b>Men då kan man ju också undra sig varför de flesta företag och liknande använder sig av SQL-Server istället för MySQL. MySQL är ju en freeware medans SQL-Server är extremt höga på priserna.</b> Hej! Personligen värdesätter jag just möjligheterna med triggers, stored procedures mm väldigt mycket. Således är MSSQL ett självskrivet val för mig. Vad beträffar kostnaden så tycker jag du skall ta en titt på MSDE (Desktop Engine) som är en något bantad MSSQL-server. För vanliga applikationer duger den utmärkt (tillåter upp till max 25 samtidiga användare, max databasstorlek 2GB) och är helt gratis. Nackdelen är att du inte får med de tuffa verktygen som MSSQL har (från början alltså - har du dom sen tidigare funkar det fint att administrera MSDE med). Köper du en MSSQL Developer Edition för en femhundring så får du verktygen på köpet. Annars ska ju tydligen de verktyg som finns i en demo av den skarpa ms sql-servern fungera? "MySQL erbjuder prestanda och stabilitet i absolut toppklass till en lägre totalkostnad än något annat alternativ vi har utvärderat, säger Mattias Nilsson, driftsansvarig på Managerzone AB."skillnader mellan mySQL och msSQL???
vad är det för skillnader mellan mySQL och msSQL. vad kan man göra i i mySQL som man inte kan i msSQL ??
ska börja jobba med en msSQL-server om den inte är alltför olik mySQL..
någon som vet?
-hermanSv: skillnader mellan mySQL och msSQL???
Sv: skillnader mellan mySQL och msSQL???
Extremt höga priser? - Jämför med Oracle och andra riktiga databassystem så ska du se att det direkt är jättedyrt...
<b>Det där med att mysql skulle vara snabbare låter mysko i mina öron... Jag har bara hört motsatsen</b>
Har hört att mySQL skulle vara snabbare när det gäller vanliga SELECT-satser och liknande. Dock saknar mySQL en hel del annat som MS SQL har. (Klarar MySQL av sub-selects och lagrade procedurer än?)
Per Persson, bortsett från dessa vanliga SELECT-satser, på vilket sätt skulle MySQL vara effektivare än MS SQL och andra relationsdatabaser?
Om man nu vill ha ett billigt alternativ samtidigt som man har höga krav på databasen så tror jag att PostgreSQL är ett av de bättre alternativen.
/MichaelSv: skillnader mellan mySQL och msSQL???
MS SQL Server har betydligt större funktionalitet om man jämför nuvarande versioner som finns på marknaden. MySQL håller på att utveckla motsvarande, men MS håller också på med en ny version av SQL Server.
Här är en del som finns i MS SQL men inte i MySQL (de versioner som finns ute nu):
- Triggers
- Stored Proedures
- Referencial constraints (foreign keys)
- User Defined Functions
etc.
Dessutom har MS SQL Server mer stöd för tillgänglighet osv, exempelvis replikering, log shipping etc.
Vad gäller prestanda så cirkulerar ett rykte att mySQL skulle vara snabbare, men enligt min erfarenhet är det tvärtom, så länge databaserna är likadant designade. Om man däremot börjar använda referencial integrity-grejer på MS SQL Servern så går det inte längre att jämföra. Då lägger man vikten på dataintegritet mer än prestanda.
/KalleSv: skillnader mellan mySQL och msSQL???
// JohanSv: skillnader mellan mySQL och msSQL???
(http://www.daladirekt.com/web/artikel.php?site=2&id=760757)
"Med tiden har MySQL blivit världens största databasserver med öppen källkod. Att den blivit så populär beror främst på dess stabilitet och prestanda som är svårslagen."
(http://www.datormagazin.se/itnytt/nyhet.html?recno=0425006)
"Overall, Oracle9i and MySQL had the best performance and scalability"
(http://www.eweek.com/article2/0,1759,293,00.asp)