Har laggt upp min sida på ett webhotel och det funkar aningen suspekt. Det är en databas med som hämtar och lagrar info. Felet uppstår när man fösöker Redigera och Ta bort info ur databasen. Databasen ligger i en folder som heter db och den ska ha skriv och läsrättigheter. Alltså om asp-sidan fungerar när du läser från databasen, och du får ett fel när du försöker ta bort/lägga till till databasen, så har du inga skrivrättigheter till din databas. Jo, jag har skrivrättigheter. Detta för att jag kan lägga till data i databasen. Så det är nog inte det som är felet (biblioteket db är orginal oxå)-- Det är vekligen skumt.... Prova med att lägga includen som file istället för virtual.Ett enkelt problem...?
Här nedan följer koden för Ta bort....
<html>
<!-- #include virtual="/databas/adovbs.inc" -->
<b>Radera i bildbiblioteket!</b>
<hr noshade size="1">
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\inetpub\wwwroot\bilddatabas\bilddata.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Radera = "SELECT * FROM bilddata ORDER BY Motiv"
RecSet.Open Radera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic %>
<ul>
<% Do Until RecSet.EOF %>
<table width="30%" border="0">
<tr>
<td><b>Motiv:</b> <%=RecSet("Motiv")%></td>
<td rowspan="3">
">">
Namn: <%=RecSet ("Namn")%>
Årtal: <%=RecSet ("Artal")%>
">Radera detta motiv
</tr>
</table>
<br> <hr noshade size="1" >
<br>
<% RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close %>
</body>
</html>
Det jag är lite osäker på om det är filen adovbs.inc som spökar. Jag har laggt i den i webhotellets folder oxå, men jag får ingen föändring.
När jag försöker ladda sidan så står det bara att den inte kan hitta den.
Någon som har ett förlag för att lösa detta?
Svara
Sv: Ett enkelt problem...?
Detta kan du enkelt kolla genom att låta en ASP sida skapa en fil i din db-mapp. Om det lyckas så har webservern skrivrättigheter annars inte.
p.s har fått denna fråga innan, och då hade användaren tagit bort mappen db och sedan skapat en ny mapp db, detta ger INTE skrivrättigheter i mappen db, så om du har gjort det så ligger felet där.
- MagnusSv: Ett enkelt problem...?
Sv: Ett enkelt problem...?
Jag vet att jag hade problem med det förut.
Jag fick inte riktigt grepp om vad det var som strulade,
koden som du visar hämtar från databasen, den raderar ingenting.
Men det är kanske adovbs.inc som är boven i dramat, eller?
Anna-Karin