Hur hämtar man enklast ett värde från en SQL databas. Jag vet att det finns många olika sätt men jag är ute efter ett som kräver så absolut lite prestanda som möjligt. Visa ditt försök så kan vi se vad som är fel. Använd Stored Procedures Jag har redan löst det.. Typ 10-20 sekunder efter att jag postade inlägget. Jag är en sån som inte brukar i första hand fråga efter hjälp utan experimentera tills jag löser det.. Ibland tar det ju flera dagar så jag tänkte testa om det kanske går fortare med ett inlägg här. Jag tror det var ungefär så här. Det hämtar den första kolumnen i ditt Recordset.Hämta ett värde från en SQL databas
Jag vet att man kan använda sig av Select *fält* as *blabla* from *databas* men jag får det inte riktigt att fungera.
Så jag är mycket tacksam om jag får ett exempel på ett fungerande sådant.Sv: Hämta ett värde från en SQL databas
Här är ett korrekt exempel (under förutsättning att vi har en tabell som heter <b>tabell</b> och ett fält som heter <b>falt</b>):
<code>
SELECT falt
FROM tabell
</code>Sv: Hämta ett värde från en SQL databas
Returnera bara de fält du skall använda (Använd inte SELECT * FROM, om du bara skall använda tex två tre fält i tabellen)
Skall du bara ha ett värde, använd en SP som returnerar ett värde
För modifieringar i tabellen använder du SP, med Update, Insert, DeleteSv: Hämta ett värde från en SQL databas
Det gjorde det ju också iof.. Hehe..Sv: Hämta ett värde från en SQL databas
Addera = "Select fält From databas
tmp = Connect.Execute(Addera)
Värdet = tmp(0)
Hade glömt (0) som jag egentligen inte fattar vad det görSv: Hämta ett värde från en SQL databas
Om du hade sökt ut tex:
SELECT field1, field2, field3 FROM table
Då hade du kunnat skriva
värdeFrånKolumnNummer1 = tmp(0)
värdeFrånKolumnNummer2 = tmp(1)
värdeFrånKolumnNummer3 = tmp(2)
eller
värdeFrånKolumnNummer1 = tmp("field1")
värdeFrånKolumnNummer2 = tmp("field2")
värdeFrånKolumnNummer3 = tmp("field3")
Du kan alltså antingen ange en numerisk siffra (brörjar från noll på kolumn nummer 1) eller direkt ange namnet på kolumnen
Hoppas det förklarar lite