Hejsan ! De email-adresser du får svaret om spam från, är de dina egna så du sitter och testar? Hej Patrik ! Ok, det är alltså ditt eget spamfilter som klassar mailet som spam? Nä, det är ISP'n space2u som gör det. så jag har inte sagt någon gång att jag vill acceptera eller avslå några mail. Låter väldigt konstigt om det bara skulle vara text/html som skulle klassa mailet som spam. Koden ovan är det det exakta mailet som skickas eller skiljer det något? Det du visar ovan skickar ju bara ett helt vanligt mail och skall absolut inte klassas som spam så då verkar det vara något annat. Um, det är ju det som är det skumma, det är Exakt det jag skickar.. så det måste vara något med Ska det vara ett ; efter text/html? (greppar efter halmstrån) Om det ändå kunde vara det... nä, testade, men ej.. Måste då bara slinka in med en liten kommentar om att det verkar vara ett uselt spamfilter de har... Prova att använda riktiga e-postadresser. Eller är "min@mottagarpost.se" riktig? Plutten: Japp, skabb.. =) Man kanske skulle ta och skriva ett bättre spam-filter ;) Det enda jag har kvar som misstanke är om din avsändar- och mottagaradress har samma domän. Då kan spamfiltret ge det extra poäng. Spamfiltret sätter poäng på vissa saker. I din kod ovan så skulle det enda vara text/html om du har olika domän på mailadresserna. Men bara text/html ska inte ge tillräckligt med poäng för att klassa mailet som spam för då skulle du aldrig få några html-mail. Min gissning är även att det aldrig skulle klassas som spam någon annanstans så egentligen borde du inte lägga någon mer tid på det. hmm ah, jag har nästa lagt ner detta angreppssätt då det verkar heeeelt hopplöst. Jaha, då fungerar det helt plötsligt?!?Nyhetsbrevsproblem...
Jag har ett problem, när jag gör ett utskick via min mail-komponent får jag till vissa email-adresser tillbaka svaret att mitt utskick är klassas som spam.
Detta är bla till en adress där jag får pellesofts nyhetsbrev, dvs, det måste finnas något sätt att göra utskick som inte jag vet om som gör att det INTE klassas som spam.
Dim oMail
Set oMail = server.CreateObject("MEMail.Message")
oMail.MailFrom = "min@epost.se"
oMail.MailFromDisplayName = "min@epost.se"
oMail.ContentType = "text/html;"
oMail.MailTo = "en@epost.se"
oMail.Subject = "Här kommer nyhetsbrevet"
oMail.MessageBody = "Hejsan " & request("namn") &"."
oMail.SendMessage
Set oMail = Nothing
Är det någon som kan hjälpa mig?
Det är så jäkla frustrerande när jag vet att det går, men jag inte får till det =(
Jag har letat som en tok och antar att man ska använda sig utav "Content-Type: multipart/alternative" men mer har jag inte fått fram..
som sagt,, jäkligt frustrerande...
Tacksam för svar!
/Johan Pettersson
mail@johanpettersson.seSv: Nyhetsbrevsproblem...
En sådan här sak brukar bero på att den ISP där de email-adresserna ligger har klassat den domän som du har som avsändare som spam. Så det är inget du kan göra i koden för att ändra detta.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Nopes, det är jag säker på att det inte är.
Har ett så kallat sa-filter på mail-adressen.
Detta är en skala av filter-effektivitet på spam. Man kan sätta denna från 0-30.
Har jag den på 5 funkar det ej, sätter jag den till 10 så fungerar det. Men då kommer det MASSA spam till den e-postadressen istället. så det är inte det att domänen är svartlistad, det och en del andra faktorer gör att jag är jag säker på detta.
Sätter jag den till filterklass 5 och skickar nyhetsbrevet som text/plain istället för text/html så fungerar det. Det är alltså att den klassar text/html som spam. MEN jag vet att det ska gå då jag som sagt får andras nyhetsbrev, men dessa är då av content-type: multipart/alternative.
Så det jag igentligen undrar över är om någon kan förklara hur jag skicka med just "multipart/alternative" för jag tror att detta är lösningen på mitt problem. Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Att du får andra nyhetsbrev som är skickade som text/html kan bero på att du "tränat" filtret att godkänna dessa nyhetsbrev. Det innebär då att du får klassa ditt egna nyhetsbrev som godkänt och nästa gång ska det gå igenom.
Personligen skulle jag behålla typen text/html för att inte riskera problem med vissa e-mail program.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Det är så jobbigt att veta att det går =) då denna sidas nyhetsbrev fungerarSv: Nyhetsbrevsproblem...
Sv: Nyhetsbrevsproblem...
text/html, då det fungerar när jag skickar med text/plain.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Om det beror på text/html så innebär det att alla som skickar ett text/html mail till dig skulle hamna som spam.
Så rent logiskt så måste det bero på något annat.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
får tillbaka:
The original message was received at Tue, 20 Jul 2004 10:00:27 +0200
from [xx.xxx.xx.xx]
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<min@mottagarpost.se>
(reason: Rejected as possible SPAM)
----- Transcript of session follows -----
550 5.0.0 <min@mottagarpost.se>... Rejected as possible SPAM
=(Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Mvh,
ThomasSv: Nyhetsbrevsproblem...
Daniel: nopes.. det är bara det som står i scriptet dvs.. hej =)
Patrik: jag använder mig av riktiga adresser, min@mottagarpost.se är bara som jag har skrivit.. så det är Exakt som jag har angett ovan förutom e-mailadresserna.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Har skrivit ett och på ett par hundra mail med både spam och icke spam klarade den av att identifiera 100% av alla spam =)
Men det finns nog en hel del fler mönster än de som jag får...
Ska tillägga att min funktion inte längre är 100% säker eftersom jag fick ett väldigt litet HTML spam ett tag där det enda de skickade var en bildtag och lite andra småsaker...
Men jag ska fixa till det när jag får lust...
En liten avstickare bara ;)
Mvh,
ThomasSv: Nyhetsbrevsproblem...
Som en avstickar kan jag rekommendera SpamBayes om ni kör Outlook. Kanske funkar till annat också. Suveränt bra spamfilter och gratis.Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Prova att sätt någon annan e-post adress som avsändare. Annars får du kontakta din mailprovider och höra varför deras spamfilter stoppar ett sådant här mail.
Kör du någon loop för att skicka flera mail eller är det du visat ovan allt du har i din kod?Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Har försökt att köra med Jmail istället då det är nååågra fler som kör med den komponenten. Men, vad inträffar, ah kan inte få igång den över huvud taget.
På hemsidan "http://www.dimac.net" laddade jag hem w3 jmail 4.4 och körde installationsprogget på min server. Sen ska det bara vara att köra igång, men icke...
Använder mig av denna kod
'###### JMail
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.Message")
JMail.Logging = True
JMail.Silent = True
JMail.From = "test@endomän.com"
JMail.FromName = "Chatroom"
JMail.Subject = "Friend logged in."
JMail.AddRecipient "test@enAnnandomän.com"
JMail.HTMLBody = "hejsan"
JMail.Priority = 3
JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
JMail.Send("127.0.0.1")
'###### End JMail
och jag har andra mailadresser än de angivna, annars helt rätt..
Funderar på om verkligen komponentent är installerad riktigt, men det är ett installationsprogg, så det booorde funka.
kolla om den funkade med följande snutt.
------------------------------------
Err.Clear
On Error Resume Next
Set chkJmail = Server.CreateObject("Jmail.Message")
if Err.Number <> 0 Then
Response.Write("Inte Installerat")
Else
Response.Write chkJmail.Version
End if
Set chkJmail = Nothing
------------------------------------
och såklart fick jag "Inte Installerat".. vad gör jag ??!?! hoppar snart i havet och tar ett djupt andetag saltvatten...
(KÖR Jmail på en "windows 2000 Server"-burk med mailEnable som mail-server.)
TACK ALLA SOM FÖRSÖKT/FÖRSÖKER ATT HJÄLPA MIG! SUPERSNÄLLT !!!Sv: Nyhetsbrevsproblem...
Har inte gjort någonting ?!?!
Jahopp, det här med datorer, det är fina grejjer,, helt sjuk ibland.
Jaja, nu är jag glad att det fungerar iallafall. Dock inte med den komponenten som jag startade med.
Kan jag nämna vad det blev till slut:
Använder mig av Jmail 4.4 med följande kod:
========================================================
<%
'Kollar om Jmail är installerad--------------------------
Err.Clear
On Error Resume Next
Set chkJmail = Server.CreateObject("Jmail.Message")
if Err.Number <> 0 Then
Response.Write("Inte Installerat")
Else
Response.Write chkJmail.Version
End if
Set chkJmail = Nothing
'-----------------------------------------------------------
'-Utskicket
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.Message")
JMail.Logging = True
JMail.Silent = True
JMail.From = "test@enDomän.com"
JMail.FromName = "Chatroom"
JMail.Subject = "Friend logged in."
JMail.AddRecipient "test@EnAnnanDomän.se"
JMail.HTMLBody = "<b>hejsan</b>"
JMail.Priority = 3
JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
JMail.Send("127.0.0.1")
%>
========================================================
Och nu fungerar det, idag i alla fall.
Tack alla som har hjälpt mig att försöka lösa detta mysterium !
/Johan