Jag har en sida där jag använder include file. Nu är inte det här något svar på din fråga, ska se om jag kan tänka ut nåt sen, men en sak som slår mig är att du verkar ha HTML, HEAD, TITLE, LINK och BODY taggarna i alla filer? Det ska du inte ha. I includefilerna ska du bara ha det som ska visas, inga huvudtaggar (de som nämns ovan). En webbsida skall bara ha EN uppsättning av dessa. så det med html,head,title,link och body behöver jag bara ha i include filen. Nej inte i includefilen, den fil där du inkluderar filerna. Det är den som är huvudfilen, includefilerna är bara innehåll. Och du menar att man inte behöver ha html,head,link osv i under filem som man includar. Precis Men nu kommer man till det som jag inte får att fungera att hur får man att vissa dom olika menyerna i meny filen? Eftersom du länkar till menu.asp så kommer självklart menyfilen att öppnas. Det du istället ska göra är att du: Miss syfte med meny är att den ska kunna välja ett antal olika under menyer och på så sätt ska den i undermenyn hämta en sida efteråt att man valt meny val och via det komma vidare. Då får du sätta huvudmenyvalen till "?menu=2" så den länkar tillbaka till sidan du är på. På så sätt kan includefilerna plocka upp Request.QueryString("menu") och visa en undermeny. I undermenyerna får du sedan ha länkar till andra sidor. Om undermenyerna skall visas på den sidan du kommer till använder du den lösning jag beskrev ovan. Ska prova. Varje gång dom kommer in på sidan så kommer dom alltid til något så det är inte en t.om sida. Jo, att det inte är en tom sida förstår jag. Det jag menar är att om jag är inne på en sida och klickar på ett menyval så ska inte bara sidan laddas om och en undermeny dyka upp. Istället skall man komma till den sida som menyn visar. På denna sida visas sedan undermenyn och man kan klicka vidare. Ska köra din lösning strax kan ma ha flera såna kontroller som du villa ovanför utan att det kör ihopppa sig?menu problem någon som har lösningen?
men nu så är mitt problem hur jag ska påverka filen i efterhand eller ha ett värd.
i huvudmenyn ser det ut på följande sätt med kod:
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" href="../css/css.css" type="text/css">
</head>
<body>
<table class="tabell" border="0">
<tr>
</tr>
<tr>
<td class="hmenu1" title="Här kan d se din gästbok och slottet">Se din pressentation</td>
</tr>
<tr>
<td class="hmenu2" title="Informations sidor så som hjälp informations sida">Hjälp informations sidor</td>
</tr>
<tr>
<td class="hmenu3" title="Här kommer du att kunna ändra inställningar till ditt slott och även övriga inställningar">Inställningar</td>
</tr>
<tr>
</tr>
</table>
</body>
</html>
i undermenyn ser ut så här:
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="styelsheet" href="../css/css.css" type="text/css">
</head>
<%
if request.querystring("menu") = "" or request.querystring("menu") = "null" then
menu = 1
%>
<tr>
</tr>
<tr>
<td class="menu1">
Pressentation
</td>
</tr>
<tr>
</tr>
</table>
<%
else
if replace(request.querystring("menu"),"'","''") = 1 then
%>
<tr>
</tr>
<tr>
<td class="menu1">Komma till din pressentation
</td>
</tr>
<tr>
</tr>
</table>
<%
elseif replace(request.qurystring("menu"),"'","''") = 2 then
%>
<%
elseif replace(request.querystring("menu"),"'","''") = 3 then
%>
<%
else
response.write "Ett fel uppstod logga in på nytt!"
end if
end if
%>
<body>
</body>
</html>
Där svaret beror på användaren.
båda dom här 2 filerna använder jag via en annan sida så här
<!--# include file="hmenu.asp"-->
<!--# include file="menu.asp"-->
där
Hmenu är huvudmenyn.
menu är undermenyn.
Men när man ser hud meny kör jag.
menu.asp?menu=1
men hur ska jag göra så den ändrar meny när man klickar på huvudmenyn?
Så som jag fick ihopp det öppnas det i en ny sida.
Någon som har lösningen på mitt problem.
I alla filer som ingår på sidan ingår css filen också.
som plaserar ut alla objekt jag använder.
Någon som vet hur man kan göra?
Hoppas ni förstår er på mitt problem.Sv: menu problem någon som har lösningen?
Sv: menu problem någon som har lösningen?
Men när jag prova med att inte ha med link i huvud sidan så la sig menyn inte på rätt plat därför ladde jag til link i den vil som använder include filerna.Sv: menu problem någon som har lösningen?
Om jag nu fattat rätt.Sv: menu problem någon som har lösningen?
Huvudmeny
<code>
<tr>
<td class="hmenu1" title="Här kan d se din gästbok och slottet">Se din presentation</td>
</tr>
<tr>
<td class="hmenu2" title="Informations sidor så som hjälp informations sida">Hjälp informations sidor</td>
</tr>
<tr>
<td class="hmenu3" title="Här kommer du att kunna ändra inställningar till ditt slott och även övriga inställningar">Inställningar</td>
</tr>
<tr>
</tr>
</table>
</code>
Undermeny
<code>
<%
if request.querystring("menu") = "" or request.querystring("menu") = "null" then
menu = 1
%>
<tr>
<td class="menu1">
Pressentation
</td>
</tr>
</table>
<%
else
if replace(request.querystring("menu"),"'","''") = 1 then
%>
<tr>
<td class="menu1">Komma till din pressentation
</td>
</tr>
</table>
<%
elseif replace(request.qurystring("menu"),"'","''") = 2 then
%>
<%
elseif replace(request.querystring("menu"),"'","''") = 3 then
%>
<%
else
response.write "Ett fel uppstod logga in på nytt!"
end if
end if
%>
</code>
Huvudfil
<code>
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="styelsheet" href="../css/css.css" type="text/css">
</head>
<body>
<!--# include file="hmenu.asp"-->
<!--# include file="menu.asp"-->
</body>
</html>
</code>Sv: menu problem någon som har lösningen?
Och då menar jag ut den öppnar ett nytt fönster med meny filen i samma fönster.Sv: menu problem någon som har lösningen?
1. Länkar till den sida du skall till, t.ex. help.asp, vilket i sin tur inkluderar menyfilerna.
2. Lägg till en variabel för att kolla vilken meny du är på
3. Sätt denna variabeln i den .asp fil som inkluderar menyfilerna.
Dvs. i help.asp så sätter du t.ex. CurrentMenu=3
I menyfilerna sätter du runt varje menyval
<code>
If CurrentMenu=3 Then
'bla bla för helpmenyn för nu är den vald
Else
'visa helpmenyn som vanligt
End If
'repetera för alla olika menyval
</code>Sv: menu problem någon som har lösningen?
Personligen så tycker jag väl att man ska komma till en sida när man klickar på ett huvudval och då visa undermenyn. Det löser du med min förra lösning.Sv: menu problem någon som har lösningen?
Klickar man på ett annat huvudval i menyn så kommer man till den sidan och undermenyn för det huvudvalet visas.
Om du vill ha en lösning där man ska kunna välja ett val i undermenyn utan att välja huvudmenyvalet så är det Javascript och lager som gäller.Sv: menu problem någon som har lösningen?
har 3 olika meny val ljust nu men kan komma fler menyval (under meny)