Om man har en domän med namnet www.vadsomhelst.nu och vill skapa en subdomän automatiskt med asp t ex allt.vadsomhelts.nu Det är bara att prata med din ISP så fixar dom det på momangen- På www.ballou.se fixade dom det utan vidare till mig... Men om man vill ha 200 stycken och göra allt själv utan att blanda in ISPn.....går det då? Är inte helt säker, men jag tror att subdomänen måste läggas in i dns-servern, och det kan du inte göra själv. Fast det kanske går att selektera anropen i asp så man ser vilken subdomän som anropas om alla subdomäner skickas till samma webserver, fast detta ligger helt utanför min kunskap... Näe det går inte. Det är precis som Johan säger - det sätts i nameservern och den är nog centralt i kalix om jag inte är helt ute och cyklar. Det går dock att logga in med Telnet och fixa detta - men jag tror man måste ha nåt konto för att göra det. men jag har ett konto på ett webhotell, jag vill skapa subdomäner utan att blanda in ispn, dels för att det blir ganska många och dels för att dom kommer att komma in lite då och då.... Om du hade haft en egen server (och egen dns-server) skulle du säkert kunna skriva ett script som fixar nya subdomäner, men tror inte att det finns någon isp som tillåter att man får fixa med sådant själv. Om det ska vara någon mening med att ha subdomäner bör de ju vara kopplade till olika "webplatser" i IIS och det blir ju en hel del jobb för ditt webhotell att administrera 200 webplatser åt dig eftersom det blir som separata konton... Hmmz....underkataloger går ju i nödfall, men hela idén bygger på subdomäner..... Vad är det du ska göra? du kanske skulle kunna använda dig av subdomän@mindomän.nu ? Jag vet inte hur man fångar upp det som står framför @ men det borde gå eftersom man använder det för att ange användarnamn ibland. Hmmz....det ska ju inte vara en e-mail, utan en adress till en hemsida... Men kan man altså skriva vadsomhelst@mindomän.nu och komma till www.mindomän.nu??? Testa test@pellesoft.nu eller något liknande! Jag vet dock inte hur man fångar upp det som står framför @, men det borde gå... Om man siger att man har en domän... Det kan vara en annan server men behöver inte vara det, beror helt på hur man konfigurerar. Man kan ha många domännamn (eller subdomäner) som i DNS-server pekar på samma webserver, sedan sorterar webservern trafiken till rätt "webplats". Kom på det jag oxå... Man kan ju registrera en t.ex. timpa.just.nu adress, och dom skulle ju aldrig lägga up en server för en sådan adress. det skulle jag också vilja veta! visste inte ens att det funkade... Subdomäner
Går detta?? Och i så fall hur gör man.....nån idé??
//DazzeSv: Subdomäner
/PelleSv: Subdomäner
/dSv: Subdomäner
/JohanSv: Subdomäner
/PelleSv: Subdomäner
Kan man inte göra något script som skapar en ny subdomän man bara skriver in namet på den.....alla subdomäner kommer ju skapas under min egen domän så jag ska inte göra det under någon annans.
Och om nu inte detta går kan man inte konfiugurera en webserver så att allt som skriv före domänen *.mindomän.nu skickas till www.mindomön.nu???
//danielSv: Subdomäner
Måste du ha subdomäner, kan du inte ha underkataloger istället?
/DanielSv: Subdomäner
//DanielSv: Subdomäner
Sv: Subdomäner
www.mindoman.nu
är inte och så vill man ha en subdomain(www.form.mindoman.nu), är inte det en annan server då?
Många större web platser har ju subdomains, är inte det för att dela upp arbetet mellan servrarna...Sv: Subdomäner
Sv: Subdomäner
men det går ju som lättast att fixa via www.domänen.nu/det-du-vill
(obs! ingen hemsida)