Har någon ett bra tips hur man skapar en sökfunktion på sin webbplats? Svårt att svara på då du inte talar om vad man ska kunna söka på, finns texten i en databas, är det i texten på sidan eller vad? Sorry. Jag vill söka på text som finns i asp, htm och html-sidor allstå inte sidor som skapats ur databaser. Då ska du leta upp någon form av web-crawler/spider/bot. Alltså sama sak som Altavista och Google använder sig av. Det skall alltså vara en sökfunktion enbar över min egen webbplats. Det måste ju finnas ett enkelt skript för det. > <b>Det skall alltså vara en sökfunktion enbar över min egen webbplats.</b> Titta på http://www.scriptsearch.com/JavaScript/Scripts/Searching/ där finns ett antal Javascript som gör det du söker efter. Jag har inte använt mig av dem själv så du får testa dig fram och se vilka som fungerar för dig. i princip är det väl "bara" att ta en befintlig webcrawler eller göra en grej som följer länkar, och för varje sida sparar alla hittade ord och på så sätt bygga upp en "databas" över vad som finns på din site. Och sedan söker du från denna "databasen". Bygga upp "databasen" är nåt du högst antagligen inte vill göra varje gång nån söker (potentellt lååångsamt och ineffektivt) utan istället en gång om dagen eller något annat lämpligt intervall beroende på hur ofta sidorna uppdateras.Sökfunktion på webbplats
Sv: Sökfunktion på webbplats
Har du det i en databas så kan du ju använda dig av SELECT * FROM tabell WHERE något LIKE något%
Gör en sökning på Sökfunktion så bör du få några träffar här.
/Anna-KarinSv: Sökfunktion på webbplats
Jo det förstod jag.
> <b>Det måste ju finnas ett enkelt skript för det.</b>
Mig veterligen inget som fungerar bra.
Det finns tre modeller för att göra sökningar.
1) I en databas.
2) I filsystemet.
3) Över ett protokoll
1) Pellesoft har all (?) sin information i en SQL-databas. Tack vare den så kan Pelle bygga hela sin sökfunktion direkt i databasen. Smidigt och enkelt. verkar tyvärr inte vara något alternativ för dig.
2) Filsystemet. Alltså att man söker igenom filerna på filnivå på servern. Det kan man göra dels genom skript eller tex Index Server som följer med IIS. Nackdelen med att söka på filnivå är att all info i filerna söks igenom. Även alla dina HTML-taggar och din ASP-kod. För att inte tala om global.asa och andra filer som du kan ha eventuella lösenord i. Om du bygger upp en strikt katalogstruktur och har rätt filer på rätt plats och indexerar bara vissa kataloger så kan denna modell fungera. Den är snabb, men du riskerar att 1) indexera innehåll du inte vill indexera, och 2) indexera filer som användaren kanske inte ännu ska se.
3) Via protokollet (http). Den enligt mig bästa metoden. Det är så här alla sökmotorer fungerar. Fördelen är att du aldrig kommer att indexera någon av din kod alls. Sökmotorn ser ju bara samma sak som en besökare, nämligen det som genereras av ASP/ASP.NET/PHP osv. Användarna kommer bara att kunna söka i de sidor som är indexerade, och det har du full möjlighet att styra via META-taggar.
Alternativ 3 är alltså vad jag rekomenderar. Jag vet dock ingen vettig produkt för det.Sv: Sökfunktion på webbplats
//Anna-KarinSv: Sökfunktion på webbplats
"Databas" inom citationstecken pga att det inte nödvändigtvis behöver vara en riktig databas (då skulle du ju inte behöva göra så här in the first place) utan lika väl kan vara en vanlig textfil tex
ord1 - filnamn
ord2 - filnamn2
...