Jag har kollat runt lite efter hur jag ska få två SQL till en. svårt att säga när din fv30 tabell knappast kan se ut riktigt så där ? Kan du inte använda tre tabeller istället? Tja jag tyckte det räckte med två :) Blää jag vet men gillar inte det ordet helt enkelt. Det går med join, men eftersom du har byggt databasen på det där sättet så blir det ju en fråga med 12 joins... Mm jag kommer att göra om hela databasstrukturen till nästa gångTvå SQL till en snygg en :)
Hittade olika svar och alla var väldig avancerade (Vad jag såg i mina ögon)
Det är till min lilla tipsrunda så jag hoppas får snabbt och bra svar :)
Jag har en tabell (fv30) med frågor och svar (id, fragor, Rattsvar)
I en annan tabell (pv30) så har jag deltarare (id, Namn, f1,f2,f3........f12)
Kunde visserligen använda split och det men är lat just nu i denna värmen och vill ha det snabbt fungerande eftersom det är inte är så lång tid kvar innan lördagen.
Det jag vill är att den tar Frågorna och dom rätta svaren från den ena och jämföra med svaren på deltataren och visa antingen röd text på frågorna eller grön text.
Jag använder ID för att utskilja personerna från en lista :)
Hoppas på ett snabbt och trevlig svarSv: Två SQL till en snygg en :)
men i alla fall så är det nån form av JOIN du vill använda för att foga ihop tabellerna och sen är det ju "bara" att kolla om svar och rätt svar är lika och välja färg efter det..Sv: Två SQL till en snygg en :)
Questions - Innehåller frågorna
Users - Innehåller bara användarna
UserAnswers - Innehåller svaren användarna gjort
UserAnswers ser ut såhär:
ID
UserID
QuestionID
AnswerSv: Två SQL till en snygg en :)
Läst lite om Join och det ser ut att vara det jag är ute efter frågan är nu hur.
Dom Join jag kollat efter använder slags filter så den bara visar något man jämför två tabeller.
Det jag är ute efter är att den tar Frågor och svaren från en ena tabellen och Personer och vilka svar han har valt i den andra och sen lägger ihop det.
Nu upptäckte det jag jag var lat blir jobbigt eftersom det har 12 kolumner med svar :)
Får kanske på något sätt använda en och använda , eller något sådant med en spilt till.
Ska göra om hela databasen och det men resultatet kommer inte att vara med fören nästa helg så denna helg är det den "gamla"Sv: Två SQL till en snygg en :)
Fick lära mig N1, N2, N3, N4 och fattade djävligt lite dåå :)Sv: Två SQL till en snygg en :)
Sv: Två SQL till en snygg en :)