Hej, Jag vet inte riktigt men access är väl inte känt för att vara det perfekta valet med "fleranvändarsystem"?! Filen låses väl oftast när nån är inne och pillar i den, kanske kan du öppna den i nåt annat läge där du bara säger att du ska läsa ifrån den eller nåt?! Kanske går att googla på ifall man inte klunkat öl hela kvällen.. (hick) ;) Detta har jag råkat ut för ett flertal gånger, och det har berott på att jag har databasen öppen. Har jag stängt den har det fungerat fint. Jo, så är det ju. Det var länge sen jag använde en access databas nu men i min gamla kod så använde jag mig av följande conn sträng Jag har oxå lyckats någon gång att ha access öppet men med en fungerande site på en gång. Vad har du för inställningar på mappen där databasen ligger. Jag får samma problem i Win XP om mappen inte är utdelad. Endast en instans av access kan vara öppet. Om jag delar ut mappen försvinner problemet.Could not use ''''''''; file already in use.
Har en sida som är uppdelad i tre frames, i två utav dem gör jag db anrop till en access db.
Detta gör att ibland får jag detta felmeddelande:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Could not use ''; file already in use.
/db/inc/functions.asp, line 36
Set objCn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
RAD 36 ^^^^^^^^^^
Set objRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
'Access connection
objCn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" &_
"Data Source=" & Server.MapPath(strDBPath & strDB)
Antar att detta beror på att jag någonstans ansluter till access db fel?
Tips någon?
.LasseSv: Could not use ''''; file already in use.
Sv: Could not use ''''; file already in use.
Sv: Could not use ''''; file already in use.
Om jag t.ex. öppnar databasen i access och sedan kör samma sida så får jag samma fel.
Det jag gör i varje frame är att koppla upp mig mot db:n kör getrows kopplar sedan ner.
Trodde att det var det rätta sättet att göra det på, men som sagt det fungerar inte alltid.
Vad jag vet så får det vara max 10 samtidiga inne i en access databas, har läst på nätet om folk som har lyckats att köra sajter med flera hundra samtidiga med hjälp av "connection pooling" och access.
Försökt att läsa mig till detta men som jag förstår ska det vara mer eller mindre "automatiskt"...
.LasseSv: Could not use ''''''''; file already in use.
set dbConn = server.CreateObject("ADODB.Connection")
strCon = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" &_
"Data Source=" & server.MapPath("/db/_betabuzz.mdb") & ";" &_
"Persist Security Info=False"
dbConn.ConnectionString = strCon
dbConn.open
Med just denna kunde jag även ha databasen öppen i access samtidigt som den accessades från webben. Ett mer flexibelt sett att öppna db'n med andra ordSv: Could not use ''''''''; file already in use.
Kommer bara inte ihåg hur...
Provade din connectionstring men det får samma fel, tyvärr.
.LasseSv: Could not use ''''''''; file already in use.