Hej, Är det när du läser från databasen som du får det formatet? Du kan formatera formatet i din sql-fråga i så fall. Ja, lägg in koden... använd den koden men ha den i en include så ser det snyggare ut och mer lätthanterligt Hej Tomas! Hej Micke! Ser ut som ett syntaxfel. Du skall tilldela Session.LCID ett värde, d v s Session.LCID = 1053. Som du har skrivit så försöker den att hitta en metod eller property som heter just 'LCID1053'. Nu har jag lagt in <%Session.LCID = 1053%> på alla .asp sidor, men det blir fortfarande fel datumformat. Jag la in den koden: Session.LCID = 1053 ,i global.asa filenDatum blir 8/12/2004
Jag har datum på en del ställen på hemsidan och där de finns har jag tänkt att det ska se ut så här 2004-08-12
Och så ser det ut på min lokala server, men när sida ligger på webbhotellet så ser det ut 8/12/2004. Hur får jag det att se ut som jag vill, ska jag göra om datumen till strängar innan de läggs in i databasen eller vad?
mvh
TomasSv: Datum blir 8/12/2004
t.ex. SELECT CONVERT(CHAR(10), datum, 120) AS Datum så får du formatet yyyy-mm-dd
Är det ett rent asp-problem så kan du kanske ställa in med LCID?! Session.LCID = 1053
Eller kolla på FormatDate kanske?
FormatDateTime(date(),vbgeneraldate)Sv: Datum blir 8/12/2004
<%
Session.LCID = 1053
%>
...i början av filen så löser det problemet.Sv: Datum blir 8/12/2004
Sv: Datum blir 8/12/2004
Jag har samma problem som Du beskriver här. Vad blev lösningen?
mvh
KlasSv: Datum blir 8/12/2004
Jag lyckades inte. Här är en kopia av koden och felmeddelandet:
<html>
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%Session.LCID1053%>
<!--#Include File="Adovbs.Inc"-->
Microsoft VBScript runtime error '800a01b6'
Object doesn't support this property or method: 'LCID1053'
/Innehåll.asp, line 3
Vad är felet?
När jag kör på min egen dator (PWS), så får jag svenskt datum direkt från Access-databasen, men på servern blir det AM-datum. Sv: Datum blir 8/12/2004
Sv: Datum blir 8/12/2004
Här lägger jag in datum i databasen:
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("Forum6.mdb")
datum = date()
if len(trim(Email)) = 0 then Email = " "
sql = "Insert into Inlagg (Amne1, Avsandare1, Email1, Datum1, Inlagg)"
sql = sql & " Values ('" & Amne & "', '" & Avs & "', '" & Email & "', #" & datum & "#, '" & Inlagg & "')"
Här skriver jag ut datum:
/ <%=Server.HTMLEncode(rs.Fields("Datum1").Value)%> <br>
Hjälp!!!
KlasSv: Datum blir 8/12/2004
och då fungerade det på alla sidorna sedan.