Jag har försökt på lite olika sätt att komma åt en databas på en annan dator med ASP. Skapa en ODBC koppling och anropa den vägen istället. Som du har listat ut behöver du ge IIS-kontot rättigheter till databasen. Jag TROR (är alltså inte helt säker på detta) att de båda datorerna behöver vara medlemmar i samma domän för att du ska kunna göra detta. Låter intressant, värt att prova. I en arbetsgrupp kan du inte ha gemensamma konton, tror det krävs att båda datorerna är medlem i samma domän/AD. > <b>I en arbetsgrupp kan du inte ha gemensamma konton, tror det krävs att båda datorerna är medlem i samma domän/AD. </b>Databaskoppling mot annan dator
Den datorn som kör IIS kör Windows 2000 Sv. Den datorn med databasen på kör Windows 2000 Eng. Datorerna har en korsad nätverkskabel mellan sig och ligger i samma arbetsgrupp på nätverket.
Jag har testat med att skriva "data source=\\datornamn\mapp\databas.mdb" och får då felmeddelandet: "Det går inte att öppna filen, den kanske är låst eller så behöver du tillåtelse att använda filen." ungefär. Problemet är att när jag går in på "security" på databasfilen och ska lägga till läs- och skrivbehörigheter för datorn med IIS är listboxen där man väljer andra datorer inaktiverad. Det går alltså inte att välja en annan dator.
Jag har även testat att skapa en virutell enhet i IIS, men då visas istället för den normala loggan för virtuella enheter, en liten röd skylt där det står "error".
Tacksam för tips hur jag ska lösa detta!
//PeterSv: Databaskoppling mot annan dator
/JanneSv: Databaskoppling mot annan dator
Jag har för mig att du kan skapa ett konto på "databasdatorn" som har samma namn och lösenord som kontot som IIS körs på på den andra datorn. Är lite osäker på detta också, jag har inte testat själv, men det kan ju vara värt ett försök.
/JohanSv: Databaskoppling mot annan dator
Jag är inne på samma spår själv, att IIS-datorn måste ha rättigheter till databasen, men det ska ju gå att välja den datorn i listboxen längst upp på fliken "säkerhet", eller i alla fall välja den arbetskguppen som båda datorerna är med i. Men av någon anledning är den inaktiverad och går inte att ändra på. Varför?Sv: Databaskoppling mot annan dator
/JohanSv: Databaskoppling mot annan dator
Stämmer bra det.