Halloj. Förhoppningsvis går det inte, det skulle ju betyda att man kan göra en sida som skriver ut massa saker så fort man besöker den... Det vill INTE jag vara med om! Förvisso, men ibland så skulle det vara bra att ha, speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT. Vilket hade varit ytterst beklagligt i det här fallet. > <b>Förvisso, men ibland så skulle det vara bra att ha, speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT.</b> Jag säger givetvis inte att man ska trycka ok på allt. Men vissa tittar inte ens efter vad som står utan letar DIREKT efter en avbryt. Det är lite det jag vänder mig mot. > <b>vilket får till följd att alla knappar och lister är väck på sidan, således finns ingen printknapp.</b> Jo alltså den gör ju en window.print direkt när sidan laddas, vilket får upp printdialogen, vad jag önskade just i detta specifika fall är att inte ens behöva någon sådan dialog utan att det bara kommer ut tre kopior av sidan i skrivaren. > <b>Jo alltså den gör ju en window.print direkt när sidan laddas,</b> I detta fall är det att rekommendera, om det dessvärre inte går så tough luck. Jag vet dock att UniFaun har nån pryl som kallas Webprinter när man skapar fraktsedlar på postens Pacsoft online som spottar ut en sedel när man matat in uppgifterna. > <b>Jag vet dock att UniFaun har nån pryl som kallas Webprinter </b> De som direkt letar efter Avbryt-knappen utan att läsa vad som står på skärmen, behöver uppsöka professionell hjälp mot sin datorfobi! Jag har pratat med den sortens användare så jag kan intyga att de finns.. Ola, jag tror att det är mig du svarar på. Citera gärna så är det lättare att se. Rickard, nej jag svarade på Juggernauts > <b>Rickard, nej jag svarade på Juggernauts</b>Utskrift utan omsvep
Kort o koncis fråga:
Går det att göra som följer, ladda en sida och få den utskriven direkt, m h a ASP. Jag vill alltså INTE ha någon dialog som poppar upp om att välja antal kopior, skrivare, magasin o s v (d v s den dialog man får upp när man tar Arkiv -> Skriv ut), utan jag vill ha det så att när sidan dyker upp så ska samma innehåll direkt ploppa ut i en skrivare kopplad till datorn.
Går detta att åstadkomma?
M V H
JohannesSv: Utskrift utan omsvep
/JohanSv: Utskrift utan omsvep
Sv: Utskrift utan omsvep
Knappast korkade kunder. Hellre kunder som trycker avbryt till allt än kunder som trycker Ok till allt. Utskrifter som sker via en Print popup är bara beklagligt. Lär kunderna att använda utskriftsfunktionen i webbläsaren istället.Sv: Utskrift utan omsvep
Det hade givetvis varit det bästa att använda sig av printknappen, men den här lilla snurran ska visas (måste visas) i fullskärm, vilket får till följd att alla knappar och lister är väck på sidan, således finns ingen printknapp.Sv: Utskrift utan omsvep
Varför inte göra en vanlig länk till printdialogen då?Sv: Utskrift utan omsvep
Vilket du säger att dina användare klickar bort, vilket jag förstår. Så återigen, varför sätter du inte en vanlig länk som användarna kan klicka på för att skriva ut sidan?
> <b>jag önskade just i detta specifika fall är att inte ens behöva någon sådan dialog utan att det bara kommer ut tre kopior av sidan i skrivaren.</b>
Och det har JohanD berättat för dig att det varken går eller är att rekomendera.Sv: Utskrift utan omsvep
Om det är via ren HTML/CSS eller ev JavaScript så skulle jag gärna vilja se den lösningen. Annars kan du nog göra det mesta med en ActiveX-komponent.Sv: Utskrift utan omsvep
> <b>De som direkt letar efter Avbryt-knappen utan att läsa vad som står på skärmen, behöver uppsöka professionell hjälp mot sin datorfobi!</b>
Varför? Ska man behöva söka upp en psykolog för att man är okunnig?
> <b>Jag har pratat med den sortens användare så jag kan intyga att de finns..</b>
Ja och? Jag förstår inte. Jag förespråkade att man skulle undervisa och ge dem hjälp så att de förstår hur det fungerar. Ingen har sagt att okunniga/rädda användare inte finns.Sv: Utskrift utan omsvep
"speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT. Vilket hade varit ytterst beklagligt i det här fallet. "
Vilket jag vill understryka hur beklagligt det är att vissa användare inte ens LÄSER
VANLIGA INSTRUKTIONER PÅ SVENSKA utan bara letar efter att "avbryta", "ångra", "fika", "gå hem"..
Den var ingen kritik mot ditt inlägg utan kritik mot korkade användare som vägrar läsa instruktioner.
Det är likadant med folk som inte kan hantera en bil de inte kört förut.
De blir hysteriska, och lägger in backen när det egentligen letade efter knappen till tanklocket.
I stället för att stanna bilen och läsa i instruktionsboken..
Men du kanske är en sån där som tycker att allt är SYSTEMENS fel och att ALLA system skall stödja alla användare, oavsett hur handikappade de är..? ;-)
Användare ställer krav på oss! Vi kan och bör ställa mer krav på dem..
OlaSv: Utskrift utan omsvep
Ah, då är det något problem med forumet, för i listningen överst så ser det ut som du svarade på mitt inlägg, därför frågan. Som sagt, citering är bra. :-)
> <b>Men du kanske är en sån där som tycker att allt är SYSTEMENS fel och att ALLA system skall stödja alla användare, oavsett hur handikappade de är..? ;-)</b>
Jag drar åt det hållet ja. Inte till 100% dock. Däremot är jag en stark förespråkare för att användare oftast inte är dumma utan bara okunnig/rädda och att man löser det med utbildning/förklaringar och inte genom att via tekniken försöka styra användarna.
Jag jobbar ju som sysadmin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. IT här är ju ett hjälpmedel för verksamheten och inget självändamål. Vårdpersonalen ska inte behöva kunna IT, de ska behöva kunna applikationerna som behövs för respektive verksamhet. Många som jobbar här är grymt intelligenta och kunniga inom sina områden så att såga dem som psykologbehövande och handikappade (ja, jag såg din smiley men jag tycker inte det är roligt för det) för att de inte är IT-kunniga tycker jag är ett grovt påhopp.