Och är skillnaden signifikant? Tjänar jag på att konsekvent gå igenom ett helt system och försöka byta ut alla sessions till querystrings där det är möjligt (om sessions nu är långsammare)? Eller är sessions bara mer minneskrävande? Det påverkar inte hastigheten nämvärt. Du skall istället fokuser på att optimera annat. Har du en sida som du kan publicera källkoden till så kan vi se om vi hittar några direkta flaskhalsar. Du får nog beskriva vad din sida gör i så fall. Databasanrop? Feta loopar? Mycket skrivningar till disk? Sånt kan ta tid. Sidan hämtar upp poster ur en ganska stor databas beroende på olika sökkriterier. Posterna lagras från recordset till sessionsarray för att kunna paga mellan sökträffarna. Detta kräver ett antal kopplingar mot databasen för att lagra loggar mm. Den går ganska segt pga den stora datamängden antar jag. Frågan är väl vad man skall tänka på när man försöker optimera koden och om det är värt det eller om man skall satsa på bättre hårdvara. Hej David Klart det blir en del overhead när du hämtar recordset och kopierar allt till arrayer. Hur ser koden ut ungefär som kopierar till arrayer? Här kan det vara en mycket trång flaskhals i din kod misstänker jag. Spana in Artikel [Alternativ till traditionell paging] den tar upp detta med paging och jag tror att det ska vara ett hyfsat bra sätt att jobba med paging. Hej!Vad är snabbast, querystring eller session?
Jag måste försöka öka hastigheten på sidan.
Mvh,
DavidSv: Vad är snabbast, querystring eller session?
Sv: Vad är snabbast, querystring eller session?
/MattiasSv: Vad är snabbast, querystring eller session?
Jag förstår att det är svårt att ge några secifika tipps om man inte ser koden så klart. Sv: Vad är snabbast, querystring eller session?
Jag vet inte om det jag har att säga är självklart för alla.
När querys mot en databas tar lång tid har det i huvudsak tre
anledningar:
1) Databasen tar lång tid på sig att hantera queryn, vilket ofta beror på
bristfällig eller felaktig indexering. Vad gäller Oracle kan det också bero på att
statistiken hanteras felaktigt.
2) Själva överföringen tar lång tid p.g.a problem med nätverket eller att den
mängd data som hämtas är onödigt stor.
3) Bearbetningen i klientdatorn är ineffektiv eller så är frågorna utformade
på sånt sätt att indexen inte används. Det kan också söla ner arbetet för
andra användare i databasen.
Om utvecklaren kan kommunicera med databas-administratören och om denna
är kunnig går alltid såna här problem att lösa, speciellt vad gäller att skapa
effektiva index, hantera statistik och utforma effektiva querys. Det vikrigaste
är dock först att reda ut vars problemen uppstår.
Bästa Hälsningar
Folke LarssonSv: Vad är snabbast, querystring eller session?
Måste du verkligen göra så? Bättre att hitta en annan lösning, tycker jag. Du måste inte skapa arrayer för att fixa paging. Gå till databasen varje gång i stället det blir antagligen snabbare, eller lagra Rs i stället för arrayer..?
Med många samtidiga användare kommer det blir mycket minneskrävande med data i sessionsvariabler, eftersom sessionerna lever i 20 min (default).
Servern kanske swappar minne till disk hela tiden.
OlaSv: Vad är snabbast, querystring eller session?
//Anna-Karin,
ps.
Använder den själv på alla sidor där jag behöver använda paging.
ds.Sv: Vad är snabbast, querystring eller session?
Tack för alla tipps och svar. Faktum är att den alternativa pagingen jag kör fungerar i stort på samma sätt som den som tas upp i den artikel Anna-Karin refererar till. Så då är det inte det som är flaskhalsen.
Jag har även kollat upp minnet på servern, det räcker gott och väl så ngn swappning är det inte frågan om. Återstår förmodligen övrig hårdvara, överföringshastigheter och optimering av databasfrågor skulle jag tro. Grottar viadare med detta.
.d