Har ett telefonregister som ska sökas i men vissa nummer är hemliga och får ej visas. Ja, visst vore det underbart om det varit så enkelt... Jag tror inte att du kan lösa det på ett enkelt sätt om du inte kan få komma in och ändra i databasen. Tjena Valiant! Tack, ska pröva den funktionen.Filtrera bort visa poster
I sql-strängen kan jag då ange typ Phone NOT LIKE ('%12345') för att sortera bort de som slutar på vissa siffror, men satsen blir lång om flera nummer ska bort.
Kan jag göra det på bättre sätt?
Prövade lite med NOT IN istället men det ville inte...
Databasen är Access.Sv: Filtrera bort visa poster
Problemet är bara att jag också är låst till att använda en befintlig databas som inte kan modifieras på den punkten. :-(Sv: Filtrera bort visa poster
Hur vet du annars att ett telefonnummer är hemligt?
Ska du göra en SQL sträng som inte tar med de hemliga nummren för hand så måste du ju ändra i koden så fort ett nytt hemligt nummer läggs in.
Mitt tips är att försöka få till en ändring i databasen så att du får in ett boolean fält, de som då har true som värde visas inte.
//Anna-KarinSv: Filtrera bort visa poster
Du kan filtrera bort numren med en funktion som anropas där telefonnumret ska skrivas ut,
<%
Function HideSecretNumbers(input)
forbiddenDigits = Array("0", "1", "9") 'Bygger en lista över förbjudna siffror.
output = input
theLastDigits = Right(input, 5) 'Tar ut antalet siffor från slutet som ska testas, här har jag valt 5.
For i = LBound(forbiddenDigits) To UBound(forbiddenDigits)
If (InStr(1, theLastDigits, forbiddenDigits(i), vbTextCompare) <> 0) Then
output = ""
End If
Next
HideSecretNumbers = output
End Function
' När du loopar genom recordset så anropas funktionen
' på den plats där telefonnumret ska skrivas ut
Response.Write(HideSecretNumbers("07065845480"))
' Byt ut mot denna sträng
' Response.Write(HideSecretNumbers(rs("Phone"))
%>
SvenneSv: Filtrera bort visa poster
Att få till en databasändring vore naturligtvis bäst, men det är kört på den punkten tyvärr. :(
Jag måste göra en applikation till befintlig datastruktur.