Hej ....varför kan du i så fall inte göra den i asp.net från början? Bygg applikationen i ASP.NET från början. Om du bygger den i ASP först så kan du lika gärna bygga om den från grunden när du går till ASP.NET, med andra ord slöseri med tid. Tack för svaren. Saken är den att vissa saker är givna. Kompetens, behov hos kunden att snabbt få fram applikationen. Valet av webbhotell är redan gjort och man har en lång relation som man inte vill bryta. Det bästa du kan göra, men det blir lite mer jobb, HejASP - ASP.NET
Håller på och bygger en liten app i mha ASP och en Access DB som kommer att köras på ett webbhotell som idag bara erbjuder detta. Stöd för ASP.NET och SQL-Server kommer lite längre fram.
Som vanligt är det tänkt att det skall vara en "liten" app som löser ett specifikt problem och som det är bråttom med att ta fram. Jag anar dock att denna app kommer att växa och bli alltmer komplicerad i takt med att kraven ändras och det förväntas att den skall klara fler saker.
Min undran är:
Vad bör jag tänka på när jag utvecklar detta lilla system för att underlätta en framtida konvertering till ASP.NET.
Hur bör mappstruktur se ut, fördelning av kod mellan sidor, separering av presentation och logik?
TIA
Mvh
/FaldoSv: ASP - ASP.NET
Det är tyvärr inte mycket du kan göra för att underlätta en eventuell konvertering...Allt ifrån databasanrop till bearbetning av filer, uploads, email osv skiljer sig totalt. Gällande mapp-struktur är det heller inte mycket du kan göra...
Att "skikta" din asp-kod är alltid att rekommendera (anser jag), med tex COM-klasser eller VBScript-klasser. Det är dock inget som du får nytta av vid en konvertering. Jo, man kan via .NET använda sk "Interop" för att köra COM-komponenter, men det är inte att rekommendera och då kan du lika gärna köra vidare med "gamla" ASP...
Du kan dock tänka på att lägga all databashantering i Stored Procedures (om du kör SQL-server), då slipper du i alla fall skriva om själva frågorna mot databasen.
Sen beroende på hur du lägger upp ditt datalager (i .net) kan du skriva ditt asp-datalager med parameteriserade frågor med ADO.Command, som faktiskt är ganska likt det som används i ado.net. Det är ju dock inget du har direkt "nytta" av, då det ändå måse skrivas om.Sv: ASP - ASP.NET
Om webbhotellet inte kan erbjuda det idag så byt webbhotell. De webbhotell som inte har .NET vid det här laget ligger väldigt långt efter och är inget jag skulle rekommendera. Vad har de för anledning till att de inte lagt in .NET på sina servrar redan?
Om du ändå bygger den i ASP kan du lika gärna fortsätta att köra den i ASP även efter uppgradering till .NET på servern. Om du inte känner att du har tid att slösa bort på dubbelarbete. ;)Sv: ASP - ASP.NET
Detta är alltså givet. Applikationen skall byggas i ASP. Så vad gör jag för att underlätta en framtida konvertering till ASP.NET?
Om jag sammanfattar era svar så skulle det vara att det egentligen inte spelar någon roll hur jag bygger applikationen i ASP det finns ändå inget "bra" sätt att migrera till ASP.NET från ASP??
Märk väl att jag inte menar att det måste gå med någon sorts automatik (skulle ju iofsg vara bra).
Jag är alldeles säker på att Microsoft har en del dokument om migrering från ASP till ASP.NET men jag kan tänka mig att det i de allra flesta fall handlar om applikationer byggda innan man visste någonting om ASP.NET.
/FaldoSv: ASP - ASP.NET
är väl att skriva enterprise services dvs COM+ komponenter
i VB6 nu och gör det obj. orienterat och moduluppbyggt i olika DLL filer,
då blir koden dels enklare att porta till .NET men du kan även välja att behålla komponenter från VB6 och bygga på med .NET komponenter i den lösningen.
Det går bra att byga COM+ komponenter i C#/VB.NET
som du kan anropa från gammel ASP och VB6-komponenter.
I GUI't har du så lite kod som möjligt.
Detta är kanske overkill men det är mitt bästa förslag och man ska vara riktigt duktig :)
Det här är kanske mest användbart om du behöver bygga upp ett affärslager med logik och affärsregler.
ASP/VBscript är rätt mycket annorlunda från .NET så bygger du med bara ASP scripts så måste du skriva om väldigt mycket om du ska porta det till äkta ASP.NET sen.
OlaSv: ASP - ASP.NET
Tack för era inlägg. Jag tror jag kikar lite i .NET hjälpen och på MSDN
/B#