<select name="godis" class="karies" style=" width:105"> Tjenare Firre!Jag undrar...
<option value="1">lakris
<option value="2">surisar
<option value="3">jamjam
<option value="4">Daim
<option value="5">japp
</select>
Låt säga att man väljer Daim på sidan minsmak.asp och sedan sparar
värdet till en databas.
Sen om man tex öppnar sidan mindåligsmak.asp så ska valt värde i
comboboxen vara Daim(då värdet daim hämtas från databasen)??
mvh firreSv: Jag undrar...
Det beror på lite om du har hårdkådad dina drowndownmenyalternativ direkt i HTML eller om du hämtar dom från en tabell i en databas. Det beror också lite på om du sparar "Daim" som text i tabellen eller om du sparar ner Daims värde (om du hämtar det från en annan tabell kanske).
Om du har hårdkådat godisvärdena, så kan du göra något i stil med detta (vi säger att objRS är det recordset som innehåller den godisen som sparades, som text):
<% strGodis = LCase(objRS("godis")) %>
<SELECT NAME="godis" CLASS="karies" STYLE="width: 105">
<OPTION VALUE="1"<% If strGodis = "lakris" Then %> SELECTED<% End If %>>Lakris</option>
<OPTION VALUE="2"<% If strGodis = "surisar" Then %> SELECTED<% End If %>>Surisar</option>
<OPTION VALUE="3"<% If strGodis = "jamjam" Then %> SELECTED<% End If %>>Jamjam</option>
<OPTION VALUE="4"<% If strGodis = "daim" Then %> SELECTED<% End If %>>Daim</option>
<OPTION VALUE="5"<% If strGodis = "japp" Then %> SELECTED<% End If %>>Japp</option>
</select>
Om du däremot sparade Daim-värdet som ett tal som i sin tur refererar till kanske tabellen tblGodisar där lakris, surisar, jamjam osv finns, så kan du göra på det här viset:
<SELECT NAME="godis" CLASS="karies" STYLE="width: 105">
<% Do Until objGodisbitar.EOF %>
<OPTION VALUE="<%= objGodisbitar("godisid") %>" <% If objNågotAnnatRS("godisid") = objGodisbitar("id") Then%> SELECTED<% End If %>><%= objGodisbitar("godis") %></option>
<%
objGodisbitar.MoveNext
Loop
%>
</select>
... Hoppas du förstår ungefär vad jag menar...
Lycka till och lev väl,
Tom S.