Mitt problem är att vad man än söker på så visas inget resultat....nån som kan se vad jag har gjort för fel om jag läser rätt bordeSökmotor med paging
I min sökfunktion har jag defaultfilen som innehåller
kod:--------------------------------------------------------------------------------
<%if request("do")="search" then%>
<div class="brodtext">
Sök efter <a class="brodtext" href="/search/?do=search&type=username"> användarnamn</a><br>
Sök efter <a class="brodtext" href="/search/?do=search&type=gender"> man/kvinna</a>
</div>
<%if request("type")="username" then%>
<!--#include virtual="/search/userSearch.asp"-->
<%end if%>
<%end if%>
--------------------------------------------------------------------------------
och efter denna kod har jag en include som heter userSearch.asp och som innehåller sökningen och pagingen.
kod:--------------------------------------------------------------------------------
<!-- ===================================== Visa sökformuläret =====================================-->
<form name="search" action="/search/default.asp?do=search&type=username" method="post">
<table>
<tr>
<td>Sök användarnamn</td><td><input type="text" name="txtUsername" value=""></td>
</tr>
<tr>
<%if Session("userID") = 2 then%>
<td align="right" colspan="2"><input disabled class="button" type="submit" value="Starta sökning"></td>
<%else%>
<td align="right" colspan="2"><input class="button" type="submit" value="Starta sökning"></td>
<%End If%>
</tr>
</table>
</form>
<!-- ===================================== Sluta visa sökformuläret =====================================-->
<hr>
<!-- ===================================== Kontroll om något är inskrivet =====================================-->
<%
if request.form("sokUsername")="" then
response.write ""
else
%>
<!-- ===================================== Slut kontroll om något är inskrivet =====================================-->
<!-- ===================================== Kolla om sökningen gav resultat eller inte =====================================-->
<table>
<%
varUsername=request.form("txtUsername")
Set objRs = Server.Createobject("Adodb.Recordset")
strSQL = "Select * From tblUsers where username LIKE '%" & varUsername & "%'"
strConString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("/db/Inloggning.mdb") & ";"
function getPreviousLink( intp )
if intp > 1 then
getPreviousLink = " <a class=""menu"" href='/search/?do=search&type=username&p=" & intp - 1 & "'><< Föregående</a> "
else
If intp < 2 then
response.write "<< Föregående"
end if
end if
end function
function getNextLink( intPageId, intPageCount )
if cint( intpageId ) <> cint( intPageCount ) then
getNextLink = " <a class=""menu"" href='/search/?do=search&type=username&p=" & intp + 1 & "'> Nästa »</a> "
else
getNextLink = " Nästa »"
end if
end function
function getLastLink( intPageCount )
getLastLink = " <a class=""menu"" href='/search/?do=search&type=username&p=" & intPageCount & "'>Sista sidan</a> "
end function
function getPageInfo( intp, intPageCount )
getPageInfo = " Antal sidor: " & intPageCount & ", nuvarande sida: " & intp & " "
end function
intp = request.querystring( "p" )
if intp = "" then intp = 1
with objRs
.cursorlocation = 3
.open strSQL, strConString
.pagesize = 5
.absolutepage = intp
end with
intPages = cint( objRs.pagecount )
intCurrentPost = 0
do while not objRs.eof and intCurrentPost < objRs.pagesize
strContents = strContents
%>
<tr>
<td>
&reciever=<%=objRs("userID")%>">
" <%=mail%>">
</td>
<td>
<a class="menu" href="/view.asp?userID=<%=objRs("userID")%>"><%=objRs("username")%> </a></td>
<td><%alder=FormatNumber(DateDiff("y",objRs("persnr") ,date())/365.2375,1)%>
<%=alder%> år </td><td> från <%=objRs("city")%> i <%=objRs("Community")%>s län</td>
</tr>
<%
intCurrentPost = intCurrentPost + 1
objRs.movenext
loop
for i = 1 to objRs.pagecount
strNavigation = strNavigation & " <a class=""menu"" href='/search/?do=search&type=username&p=" & i & "'>" & i & "</a>"
next
%>
<tr>
<td colspan="4"><br><hr><%=getPreviousLink( intp )%> <%=strNavigation%> <%=getNextLink( intp, intPageCount )%></td>
</tr>
</table>
<!-- ===================================== Slut kolla om sökningen gav resultat eller inte =====================================-->
<%end if%>
--------------------------------------------------------------------------------Sv: Sökmotor med paging
<code>
if request.form("sokUsername")="" then
response.write ""
else
</code>
ersättas med
<code>
if request.form("txtUsername")="" then
response.write ""
else
</code>
vad jag kan se skickar du inte med något som heter "sokUsername"
eller har jag missat någon bit?
använd gärna < code > koden < / code > (fast utan mellanslagen). gör det lite mer lättläst.