Jag har en rullista. Som man genom att välja ett alternativ i den, ska få upp en ny rull-lista med nya alternativ.. samt att man genom det valet man gör även öppnar en sida i en annan frame. om du ändrar alla "value" i <select>-en till bara audi, eller alfaRomeo. Hur gör jag en rull-lista i ett lager som är dolt då? och vart lägger jag in koden: "frameNamnet.location.href='fotomarke.asp?MARKE='+menu; Någon som kan tala om för mig vart i scriptet jag ska lägga in koden: Kolla in http://hotarea.com/fast/display.exe?show+javascript&form_elements&formsDropDown2D.html det är en som har en liknande funktion som du letar efter.Att öppna en ny rull-lista genom ett val i en första rull-lista...
Scriptet jag använder är:
<script>
<!--
function land(ref, target)
{
lowtarget=target.toLowerCase();
if (lowtarget=="_self") {window.location=loc;}
else {if (lowtarget=="_top") {top.location=loc;}
else {if (lowtarget=="_blank") {window.open(loc);}
else {if (lowtarget=="_parent") {parent.location=loc;}
else {parent.frames[target].location=loc;};
}}}
}
function jump(menu)
{
ref=menu.choice.options[menu.choice.selectedIndex].value;
splitc=ref.lastIndexOf("&");
target="";
if (splitc!=-1)
{loc=ref.substring(0,splitc);
target=ref.substring(splitc+1,1000);}
else {loc=ref; target="_top";};
if (ref != "") {land(loc,target);}
}
//-->
</script>
och sen rullistan:
<form>
<select CLASS="DROP" name="choice" size="1" onChange="jump(this.form)">
<option>Märke</option>
<option>----------</option>
<option value="fotomarke.asp?MARKE=AlfaRomeo">Alfa Romeo</option>
<option value="fotomarke.asp?MARKE=Audi">Audi</option></form>
Hur ska jag göra för att när man ex väljer Audi, så blir det en ny rull-lista där man kan göra ytterligare val.
+ att när man väljer audi så ska den öppna en sida i en annan frame...Sv: Att öppna en ny rull-lista genom ett val i en första rull-lista...
Så kan du i javascriptet göra så här:
<code>
frameNamnet.location.href='fotomarke.asp?MARKE='+menu;
document.getElementById(menu).style.display='block';
</code>
Och då skapa en rull-lista i ett lager som är dolt och har id som är likadant som det värde som finns i <select>-en.
/DSv: Att öppna en ny rull-lista genom ett val i en första rull-lista...
document.getElementById(menu).style.display='block';" i scriptet?Sv: Att öppna en ny rull-lista genom ett val i en första rull-lista...
frameNamnet.location.href='fotomarke.asp?MARKE='+menu;
document.getElementById(menu).style.display='block';
tacksam för svarSv: Att öppna en ny rull-lista genom ett val i en första rull-lista...
DN Bostad har också något liknande, där väljer man ju län och får upp alla städer.
Den kan man ju kolla på och få tips från.
//Anna-Karin