Hej, Hej Anders. Hej Pelle och tack för snabbt svar! Hej, Oj! Tar det så lång tid tror du? Enligt företaget jag ska skapa denna koppling mot är det "piece of cake" och ska gå att knacka ihop på några timmar. Dock saknar jag som sagt kompetensen. Det är ju inga problem att gå in via Telnet och fråga efter uppgifter men jag är ju alltså beroende av att ASP-scriptet gör detta åt mig. Okej, det hela löste sig med hjälp av... PHP! Fyra rader kod! Lite skillnad mot veckor av utvecklande i ASP.. ;o) Per: Vaddå Sperious? Och jag brukar kalla mig md2perpe... Bl a på PHPportalen. :-D Haha, ja se forumvärlden är liten.. Tack återigen för hjälpen med att posta data med HTTP POST i PHP. Nu har man lärt sig både att skicka TCP/IP över socket och att skicka via HTTP POST. Härligt dag!Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Jag bygger en webbtjänst i ASP. Som en funktion ska användaren kunna ange ett telefonnummer som sedan ska skickas till tredje part via TCP/IP (till typ http://www.foretag.se/ på port 7800). Tillbaka ska jag då få ett svar med det namn och den adress som är kopplat till telefonnumret.
Hur kan jag skicka detta nummer och hämta upp svaret som en vanlig variabel i ASP?
Jättetacksam för hjälp!
AndersSv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Förslagsvis skriver du en vb-dll som du anropar via asp. Om du har tillgång till servern där din kod körs är du garanterad att kunna lyckas. För att skriva dll:en letar du företrädesvis kod för just ftp till Visual Basic. Kompilera sedan som en dll och lägg den i MTS på din server.
Därefter kör du på sedvanligt sätt via asp set minkontroll = server.createobject("vb.minftp") .. och anropar de funktioner du gjort i din dll.
Finns artiklar som visar hur man bygger en dll i asp/vb här. Du kan kolla på www.vbip.com för kod rörande anslutningar och för att lägga en vb-komponent i mts tror jag det finns en film om här som jag gjorde för länge sen.
Lycka tillSv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Jag vet dock inte om vi snackar om samma sak, men det kanske vi gör. Har verkligen ingen kompetens inom detta. Så här står det i alla fall i API beskrivningen:
"Klienten ansluter sig mot vår server med socket mot TCP/IP adress och port, ställer sin fråga och får sitt svar. Flera frågor och svar kan hanteras sekventiellt vid en och samma uppkoppling. Överföring av kommandon, parametrar och information sker i klartext ANSI ASCII med data uppdelat med TAB och LF tecken."
Stämmer då det du skrev i ditt förra inlägg? Isåfall, hur lång tid tror du att dylik DLL tar att skapa? Intressant att veta då jag nog behöver lägga ut det på någon annan.
Hälsningar
Både ja och nej. Att skriva den i vb6 är helt korrekt men jag skrev ftp (läste slarvigt) och du kommer nog istället använda dig av winsock eller liknande istället. Jag tippar på att det kanske med förstudie, programmering, implementation, test och drift handlar om 2 veckors arbete. Hör av dig om du är intresserad.Sv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Maila mig gärna, om du är intresserad av uppdraget, så kan vi diskutera vidare.
Anders
anders@cellnyinfo.seSv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Här är koden om ngn är intresserad:
$fp = fsockopen("www.server.se", port);
fwrite($fp, "STRÄNG ATT SKICKA");
$data = fread($fp, 1024);
fclose ($fp);
Svaret finns sedan i variabeln $data
:o)
Ja, jag brukar kalla mig för det i forum och liknande på nätet. Hur vet du det/vad menar du med det?
Vänligen
Anders
(Sperious)Sv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP
Sv: Skicka/hämta data via TCP/IP och hämta upp den i ASP