Detta funkar jättebra lokalt med en access db o iis. Har du provat med # och " med datum? Hur ska jag skriva det? Om du talar om vilken fälttyp du har i databasen så är det lättare att tala om vad som felar. japp, det är datumfält. Testa att strippa din SQL sträng så att du ser på vilken det är som det smäller. Nu funkar det!datumfel?
<%datum = now()%>
...
...
SQL = "INSERT INTO tbl_stat (usr,datum,ip) VALUES ('" & namn & "','" & datum & "','" & ip & "')"
cn.Execute(SQL)
Men när jag lägger upp sidan på webben så får jag följande fel.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
/sharpers/validate.asp, line 54
Googlade och fick detta svar:
"Avoid inserting and/or updating columns of "Date/Time" data types in Access with empty strings, ("") or with any other value that does not correspond to the range of values specified for the data type."
Min datum-variabel är ju inte tom och det fungerar ju lokalt.
Vad är fel?
mvh
TobiasSv: datumfel?
kanske är det som är fel.
Måste ha det med
#datum# När du kör sql fråga men vet ej vid insert into men tror det är samma där prova det.Sv: datumfel?
insert into...." #datum# ".. ?
har testat alla möjliga varianter
det blir fel ändå...Sv: datumfel?
Nu får man sitta och gissa sig till vad som kan fela och hur man löser det.
Är det datum så ska # vara med, Insert into... #" & datum & "# osv.
//Anna-KarinSv: datumfel?
testade detta
<%datum = now()%>
...
...
SQL = "INSERT INTO tbl_stat (usr,datum,ip) VALUES ('" & namn & "',#" & datum & "#,'" & ip & "')"
cn.Execute(SQL)
men fick samma fel..
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expressionSv: datumfel?
Eventuellt så kan du behöva göra om datum till ett giltligt datum med cDate.
//Anna-KarinSv: datumfel?
Det var fältet för ip nummer som var fel..(Tal format) ändrade det till text!