Hej Du bör använda lagrade procedurer, SQL-server som står på egen maskin. Du bör även använda dig av komponenter emot sp via VB. >> Du bör även använda dig av komponenter emot sp via VB. Säkerhet: Inte det lättaste att beskriva här men ngt liknande i "flödet" från internet Du skriver en komponent i VB som ansluter till SQL-servern som utför din lagrade procedur och returnerar datat via vb till ett recordset i ASP. * Några miljoner poster i DB TACK. det är ingen som har sagt att det är enkelt att bygga stora webblösningar ... Det är en konst och det är därför de som kan det debiterar 1250-2000kr per timma ... STORA webbapplikationer
Jag är absolut inte där än men...
Jag har hyfsad koll på hur man gör en applikation i ASP men jag undrar vad man bör tänka på om man skall göra något större.
* Några miljoner poster i DB
* 50 användare samtidigt som skall ha access till databasen
* Säkerheten, hur gör man med den?
* Utrustning?
* osv, osv
Är bara nyfiken på hur man bör planera och vad man skall tänka på...Sv: STORA webbapplikationer
/PelleSv: STORA webbapplikationer
Vad menas med det?Sv: STORA webbapplikationer
internet - firewall - webbserver - firewall - databasserver
Sedan kanske man måste köra vissa saker över shttp:// eller annan kryptering för känslig information som ska skickas mellan client - server.
Databasservern bör man oxå se till att inte kunna accessa från internet, utan bara lokalt.
cya,
PatrikBSv: STORA webbapplikationer
Skall försöka få lite tid att skriva en sådan senare..
/PelleSv: STORA webbapplikationer
-Använd SQL server eller oracle, titta på om det är vettigt att cacha data i mellanlagret.
-Lägg dataaccess logik i stored procedures. som dina select / insert / update.
* 50 användare samtidigt som skall ha access till databasen
-Använd komponenter, släng in dem i COM+, då säkerställer du att du kan skala ut lösningen om den växer ytterligare.
- Ingen state i sessioner eller komponenter, det kommer inte funka om du skalar ut lösningen på flera maskiner.
-Använd så lite resurser som möjligt i ASP. Låt kompoentnerna skapas / släppa resurser och använd den väl kända tummreglen, get late - release early.
* Säkerheten, hur gör man med den?
- Windows 2000 / COM+ och IIS5 har bra integrerad säkerhet som pratar med varandra.
- Prata med en sysadmin om hur säkerheten borde sättas upp .. de vet inte mycket, men säkerhet är deras mantra.
* Utrustning?
-Du kommer nog vilja titta på WebFarms och kluster för att köra en dylik lösning. Det bereo lite på vilken typ av system det handalr om, vad du gör, när och varför.
* osv, osv
-Du kan i princip inte planera och designa för mycket (om inte kunden skriker om priset) Men grunden till en skalbar och effektiv stor lösning är design och eftertanke. Gör en ordentlig analys av uppgiften, se till att du vet vad som förväntas av systemets alla delar. Bygg sedan nedifårn och upp en design, tabbeller, stored procedures, kompoennter, asp ... då vet du att de tidskritiska delarna av applikationerna komemr vara testade, optimerade och klara innan du börjar bygga dependencies på dem som tex ett visst tabell format i presentations skiktet eller en komponent som använder en tabell / proc som ändras.. Då måste mer delar skrivas om i fall det kommer ändringar .. Sv: STORA webbapplikationer
Ehh... Det blev bara fler frågor...
Skall smälta det här och återkommer antagligen.Sv: STORA webbapplikationer
Sv: STORA webbapplikationer
Jo jag kan tänka mig det...
Saken är den att det man bygger ju hela tiden lite svårare, större grejer ju mer man lär sig.
Nyttigt därför att redan nu börja lära sig en del om stora projekt...
Tack vare er vet jag var jag skall börja.