Hej! Det har jag, men då kommer nästa problem, hur fångar jag upp det. Har aldrig gjort något sådant.... Om du postar samtidigt som du skickar så kan du använda @@IDENTITY för att få tag på postens nya ID. Tack snälla för hjälpen. Får det inte att fungera. Du får göra något liknande detta:Löpnummer i asp
Jag har gjort ett anmälningsformulär där jag lagrar uppgifterna i en Accessdatabas.
När man skickat sina uppgifter så får man ett mail med en bekräftelse.
Nu vill beställaren ha ett unikt nummer i varje mail för att lättare kunna följa upp fakturan. Hur genererar jag detta?Sv: Löpnummer i asp
Det bästa vore väl att ha ett ID i databasen som är en räknare, då får de ju det i löpnummer ordning.
//Anna-KarinSv: Löpnummer i asp
Sv: Löpnummer i asp
Sök lite i forumet så hittar du svar.
//Anna-KarinSv: Löpnummer i asp
Hade ingen aning om vad jag skulle börja leta efter, men nu skall det gå bra.
Tack igenSv: Löpnummer i asp
Jag tilldelar en variabel ordernr @@identity genom att skriva ordernr = @@identity, men det fungerar inte. Är det inte så man gör? Skriver jag ordernr =1 och sedan tar med det i mailet går det bra.
Vad gör jag för fel?
Här ser ni var jag lagt koden
arFormFields0(18) = "Referensnummer"
arFormDBFields0(18) = "Referensnummer"
arFormValues0(18) = Request("Referensnummer")
ordernr= @@IDENTITY Sv: Löpnummer i asp
INSERT INTO jobs (job_desc,min_lvl,max_lvl)
VALUES ('Accountant',12,125)
SELECT @@IDENTITY AS 'Identity'
Beroende på vilken version av Access som man kör så ska man kunna få med @@IDENTITY direkt på SQL satsen, men jag hittar ingen sådan kod just nu.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_globals_50u1.asp
där kan du läsa mer om det.
//Anna-Karin