Hej, Testa att putta in det i en variabel som du sen lägger in i din server.execute sträng, då hamnar hela strängen mellan dubbelfnuttarna. Detta har diskuterats flera gånger tidigare och jag tror inte att det finns någon lösning. Det du får göra är att spara variabeln som en sessionsvariabel som du sedan hämtar från Nyheter.asp. Detta funkar inte, eftersom server.Execute exekeverar hela sidan så att säga som att de vore en del av den anropande asp-sidan. Så möjligeheten att skicka en variabel med vore att göra så här: Tyvärr måste jag på något sätt få ditt variabeln till Nyheter.asp. Jag ska visa olika nyheter på olika sidor i default.asp (default.asp är databas driven) Jag frågade om detta för inte så länge sen: Men gör om den till en funktion? Blir de inte mer underlättande? :O Om du har en include-fil som läser in variabler mm, och inkluderar denna i alla filer, så har du löst problemet...Kan man skicka med en variabel med server.Execute
Jag hämtar de senaste nyheterna i sidan default.asp från Nyheter.asp med hjälp av server.Execute.
så här:
server.Execute "../nyheter/Nyheter.asp"
Det funkar bra, men jag skulle nu vilja få med en variabel från default.asp till Nyheter.asp.
Hur gör jag det.
Har försökt med följande men det funker inte
server.Execute "../nyheter/Nyheter.asp?id=" & strVariabel
/Tomas Sv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
//Anna-KarinSv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
/JohanSv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
Default.asp?module=news&id=(idnummer)
<%
if(Request.QueryString("module") = "news") Then
id = CInt(Request.QueryString("id"))
Server.ExeCute("../nyheter/Nyheter.asp")
End if
%>
Nyheter.asp
Innehåller då den information som du vill visa och kanske de sqlanrop som du
önskar göra m.m... :)
Detta bör nog funka bättre.. :) Har dock inte testat.. men.. :)
Du kan läsa mer om server.execute här: http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/iis/default.asp?url=/windows2000/en/server/iis/htm/asp/vbob9pid.htmSv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
Då är lösningen att antingen lägga det i en sessionsvariabel
eller
Göra om innehållet i Nyheter.asp till en funktion och sedan inkludera den filen i default.asp och kalla där på funktionen
<!-- #include file= "../nyheter/Nyheter.asp" -->
<%
GetNyheter(strVariabel) ' GetNyheter(strVariabel) är funktionen i Nyheter.asp
/Tomas
%>Sv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
[Inkludera fil med querystringvärde]Sv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
Sv: Kan man skicka med en variabel med server.Execute
så gör iaf jag på mina sidor...