Hejsan. Under menyn Verktyg>Alternativ i Access kan man ställa in sorteringsordningen (svenska) på nya databaser, jag har inte hittat någon inställning för att ändra en befintlig databas. Du kan ju skapa en ny databas och importera den gamla. Men det är inga problem för mej ju. Förresten, det kan inte ha n¨ågon med lands-koden att göra...? Saken är den att Access programmet är på finska (bor i Finland). Kan detta inverka något? Tycker inte det eftersom det på finska nog finns å, ä, ö. Fick det äntligen att fungera. Jag ställde in sorteringsordningen som JohanD skrev och det fungerade ypperligt. Sorterings problem i Access
Jag håller på att göra en applikation med ASP och Access. När jag skriver ett SQL kommando som skall sortera alla personer i databasen enligt efternamn gör jag enligt följande:
SELECT * FROM personer ORDER BY ENAMN ASC
Sorteringen verkar att fungera riktigt bra ända tills ett efternamn börjar på å, ä eller ö. Dessa namn blir då sorterade som om de började med a eller o. Ex.
Andersson Nisse
Åbrink Kalle
Berggren Pelle
osv..
Totalt fel. Hur är detta möjligt?Sv: Sorterings problem i Access
/JohanSv: Sorterings problem i Access
Har ett community och därfunkar det fint med åäö...
Konstigt...Sv: Sorterings problem i Access
1053...Sv: Sorterings problem i Access
Jag har satt session.LCID till 1035 för hela applikartionen, vilket är koden för den finska formateringen. Borde kanske pröva att sätta detta till 1053.
Tycker ändå att detta inte skulle få påverka sorteringen i SQL frågan.Sv: Sorterings problem i Access
Jag tackar alla som angagerat sig i problematiken.
mvh Philip Hatt