Hej. Jag tror... är inte 100% säker... men jag tror att "felet" är i FSO... att du inte kan ange sökvägen som \\dator\share i FSO... Hejsan. Du kan inte bakåt i katalogen från webbrooten eller via annan disk skriva via asp. Det skulle klassas som en säkerhetsrisk. Dock kan du säkert mappa upp en drive att skriva mot om du kan nå den andra servern så och sen sätta rättigheter till skapa/skriva i den mappen du pekar på. > <b>Hur jag än försöker så får jag meddelandet: "Write to file failed". Jag har testat sätta alla möjliga och omöjliga rättigheter på katalogen share1, men ingenting verkar fungera. </b> Hejsan. Det är just att jag inte lyckats skriva till en mappad drive via fso. Lyckas inte... Har du erfarenhe av detta? Lyckas inte få rättigheterna att fungera. > <b>Problemet är att datorerna inte finns i en domain, bara en workgroup. Hur kan man göra då?</b> Hej. Om jag inte minns fel så kan man konfigurera samba att inte kräva någon autentisering, men det kräver nog NT4 och uppåt (detta går alltså med Win95/98/ME). Jag har hört att det ska gå att skapa 2 likadana användarkonton (samma namn och lösen alltså). Om IIS kör på det kontot och motsvarande konto på andra burken har rättigheter på sharen ska det fungera, vet att Jonber här har pysslat med detta. Har inte testat det själv, så jag vet inte om det fungerar, men det bästa är nog ändå att sätta upp en domän. Precis som RickardD skriver måste alltså IUSR_datornamn (Server A) ha rättigheter till share1, Hejsan. om du skapar en virtuell kattalåg i ie som pekar på share1 så blir det http://minsida/share1 Hejsan.Share - skrivrättigheter
Följande scenario finns:
Server A: ASP/IIS, Windows 2000 server
Server B: Windows 2000 server
På server B finns en share: share1
Från server A har jag mappat \\B\share1 och allting verkar fungera fint. I windows explorer fungerar det att skriva, rader och modifiera filer på sharen.
Problem: I ASP (Server A) vill jag kunna skriva till sharen \\B\share1. Hur jag än försöker så får jag meddelandet: "Write to file failed". Jag har testat sätta alla möjliga och omöjliga rättigheter på katalogen share1, men ingenting verkar fungera.
Skulle vara tacksam ifall någon kunde berätta för mig hur detta skall lösas.
mvh,
PhilipSv: Share - skrivrättigheter
Har du provat att mappa sharet till en enhetsbokstav?Sv: Share - skrivrättigheter
Jag har testat att mappa katalogen som en enhet ex. F:\ men detfungerar ändå inte?? Detta tycker jag verkar vara väldigt mystiskt. Hoppas att fler har tips på vad som kunde vara fel.
En annan sak jag har testat är att göra en virtuell katalog från IIS:en ex. testShare, som pekar på f:\ enheten. När jag sedan skriver ut vad <code>Server.Mappath("testShare")</code> ger för sökväg är allt ok. Men att skriva till enheten har jag inte ännu lyckats med.
mvh,
Sv: Share - skrivrättigheter
Du måste sätta rättigheterna på share'et till det konto som kör ASP-webben. Default så körs ASP-webben med ett lokalt konto, IUSR_%ComputerName%. Se till så att båda dina datorer är i samma Windows-domän, skapa ett domänkonto, ställ in ASP-webben att starta med ditt nya domänkonto, ge domänkontot rättigheter till share'et.Sv: Share - skrivrättigheter
Problemet är att datorerna inte finns i en domain, bara en workgroup. Hur kan man göra då? Jag har testat att skapa en användare på servern som heter IUSR_XXXX och ge denne användare skrivrättigheter till katalogen. Samma felmeddelande dock.
mvh,
Kanske någon från MS kunde svara på detta?
mvh,
Mig veterligen går det inte utan domän.Sv: Share - skrivrättigheter
Rätt så otroligt måste jag säga. Vi har testat med en Linux server och Samba. Där fungerade allting perfekt! Man skulle ju tycka att det vore enklare med Windows --> Windows men icke. Med samba lyckades jag skriva till den mappade katalogen via ASP utan problem... Skulle gärna använda mig av samba och linux, men vi måste köra med en windows 2000 server i just detta scenario.
/JohanSv: Share - skrivrättigheter
det hjälper inte med IUSR_användare som du skrev - eller kanske jag fattade fel :P
Kan du använda FSO att läsa från share1?Sv: Share - skrivrättigheter
Jag lyckas inte heller läsa från dator B.
Har get skrivrättigheter åt IUSR_DATORNAMN, men fungerar ändå inte. Beror detta på att de inte finns i ett domain?
mvh,
och då får du möjligheter att sätta skriv/läsretigheter i mappenSv: Share - skrivrättigheter
Även detta har jag testat, men utan resultat. Felmeddelandet blir detsamma. Skrivrättigheter till sharen lyckas med andra ord inte, såvida båda datorerna finns i en domain, inte en workgroup.
mvh,
Philip