Hej. testa: Hur skriver jag sen där jag vill få fram det då? Du skulle kunna hämta det med: Det är verkligen inte rekommenderat att ta reda på "nästa ID", åtminstone inte om man använder detta "nästa ID" till något i tron att detta verkligen kommer att vara nästa ID som en post tilldelas i den tråden. Varför inte? Varför inte skriva ut vilket namn den fick i stället för vilket namn den "borde" få? Det spelar ingen roll om det är flera besökare samtidigt Om du är ensam om att kunna lägga in poster i tabellen är det okej. Då ser jag ingen anledning till problem.Nästa ID i databasen blir???
Har ett problem.
Vill på en sidan skriva in vad _nästa_ ID kommer att bli i db. och har använt mig av koden:
-----------------------------------------------------
<%
n=1
Do until RecSet.EOF
n=n+1
%>
<%RecSet.MoveNext%>
<%Loop%>
------------------------------------------------------
Men har upptäckt att när man då tar bort ett gammalt inlägg så stämmer det inte.
Kan man göra något så att den tar det sista ID som är inlaggt o lägger till 1.
typ =ID+1
Hur skriver man då?Sv: Nästa ID i databasen blir???
<code>
strsql = "SELECT TOP 1 (ID) FROM databas ORDER BY ID DESC"
...
nextID = cInt(rs("ID")) + 1
</code>Sv: Nästa ID i databasen blir???
har ju skrivit <code><%=n%></code> tidigare..
vad blir det nu då?Sv: Nästa ID i databasen blir???
<code>
returnedId = Connection.execute("SELECT @@IDENTITY").Fields(0).Value
</code>
Då får du tillbaka det värde som du nyss satte in och kan då lägga på +1.
//Anna-KarinSv: Nästa ID i databasen blir???
Sv: Nästa ID i databasen blir???
Det är bara för jag ska veta vad bilden ska heta. För bilderna heter samma som det ID dom får i db.
Det är bara för min egen skull...Sv: Nästa ID i databasen blir???
Jag har sett många förutspå vilket ID en post kommer att få genom att göra som du. Ofta fungerar det, men om man har flera samtidiga besökare på en sida, kan det komma att ge fel värde. Därför bör man undvika det.
Skall jag försöka förklara händelseförloppet som ställer till det?Sv: Nästa ID i databasen blir???
för det är bara jag som kommer in på admin sidan
det är bara jag som kan lägga till bilderna.
och "vilket namn den fick" måste vara samma namn som det ID den fick.. Annars funkar inte resterande kod.Sv: Nästa ID i databasen blir???
Men om du skulle göra något liknande i ett forum som kan vara välbesökt, bör du inte förutspå vilket ID en post borde få, utan endast använda det ID som posten verkligen fick. Annars är risken stor att (som du skriver) resterande kod inte fungerar.