Hej, Nu sätter du griller i huvudet på mig. Spontant säger jag att du i så fall skall lägga adresserna i bcc-fältet så de inte ses av andra. Du skriver därför i to-fältet bara 1 adress och de resteraden 99 i det dolda fältet. Hur fungerar det då om jag lägger 99 mail i bcc, skickas inte dom också som enskilda mail? <b>Hur fungerar det då om jag lägger 99 mail i bcc, skickas inte dom också som enskilda mail?</b> Att lägga ett gäng adresser i bcc innebär dock att jag inte kan skicka dessa mail unika, så då brister det där. Nä, unika mail går inte - då får du köra samma teknik som mig, ett i taget. Jag skickar ungefär 1000 mail den första minuten så droppar det sen till ca 500/minut. Varje mail är ca 35kb. Snackade med webhotellet efter att ha klockat några testutskick. Varje mail tog mellan 1-2 sekunder att skicka iväg, beroende på tidpunkt på dagen. Efter det var det grönt att köra. Ställde dock upp server time out rätt rejält.Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
Har ett mailutskick som jag återanvänder rätt frekvent. Hittills har det fungerat utan anmärkning men i detta fallet ska mailet gå till 3.000 adresser lagrad i en Access databas. Som brukligt så loopas recordsetet igenom och mailet skickas, allt väl så långt.
Webbhotellet däremot virusscannar varje enskilt utgående så där blir det lite trångt. Deras förslag är att skicka max 100 mail åt gången och gärna stoppa ner 100 adresser i en sträng som ett mail skickas mot.
Skulle jag göra så så lär väl adresserna synas i Till-fältet i mailprogrammen och det blir inte bra.
Jag skulle vilja skicka 100 mail, och sen får koden ta paus och dricka kaffe, för att därmed skicka nästa 100, gå på lunch... osv... Hur gör jag det på bästa sätt?
Koden
<%
SQL = "SELECT * from Mail"
RS.Open SQL, conn, 1, 2
Do while Not RS.EOF
strMail = RS("mailadress")
Set newMail = Server.createObject("JMail.Message")
newMail.Logging = true
newMail.From = "noreply@nyhetsbrevet.se"
newMail.AddRecipient strMail
newMail.Subject = "Nyhetsbrevet"
'newMail.BodyFormat=0
'newMail.MailFormat=0
newMail.AppendHTML "Innehållet i mailet här..."
newMail.Send("smtp.jamtport.se")
newMail.Close
x=x+1
RS.MoveNext
Loop
%>Sv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
Lite trångt tycker jag låter konstigt för jag som du vet skickar ut nästan 8000 unika mail på ca 10 minuter och scanningen görs väl inte när dom läggs på din server, utan först när de skall skickas?Sv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
100 (eller där nånstan) mail åt gången är begränsningen säger hotellet. Finner det också en aning märkligt...
Om jag skulle göra nån form av batchpryl som skickar 100 mail och sen väntar en stund innan nästa 100 skickas antar jag att jag riskerar server timeout.Sv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
Nja, det skickas som ett mail till smtp-server och scannas (troligtvis) som ett, men sedan skickas det ut 99 mail från servern till mottagande servrar.
/JohanSv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
Att agera grovarbetare och göra fler sql anrop efter varandra känns väl inte så där riktigt rätt..Sv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...
Sv: Mailutskick - inget fel, men ändå fel...