Hej! Du har både application_onload och session_onload. Det är just session_onload du skall använda, application startas bara varje gång servern startas om. Vi använder oss av session_onload. det är just i den som vi sätter sessions Variabeln. att tillägga är att värdet på sessions variabeln är den adress som användaren har surfat in på. Vi har flera www adresser som går mot samma site. OCh beroende på vilken adress användaren använder får de olika värden i sessionsid. Du borde ha en redirect på varje sida som skjuter iväg användaren om ingen session finns..Global.asa problem
Är det inte så att global asa läses varje gång jag kommer in på min sida?..
Jag har ett problem att när jag surfar till min sida och jag har precis startat IE så läser den i Global.asa och jag får ett användar värde som lagras i en Session variable, som i sin tur håller koll på vem jag är. En kontroll av denna görs på varje sida. OM jag sedan gör en abandom på min session som initsieras i Global.asa och sedan utan att stänga ner IE surfar till min sidan igen, då verkar det som att Global.asa inte läses in, eftersom jag inte får en nytt sessions värde.
Kan man göra någon inställning att globla.asa alltid skall läsas när hemsidan startar.
/PhinalaSv: Global.asa problem
Sv: Global.asa problem
ex:
surfar jag in på www.0000.se så får jag värdet www.0000.se.
Surfar jag in på www.1111.se så får jag värdet www.1111.se.
Detta sätt som sagt i global asa.
Denna session styr sedan var på våran site jag hamnar. Om jag nu dödar sessionen med abandom och direkt skriver www.0000.se igen så borde jag rimligtvis få en ny session med www.0000.se. Men det får den inte, den är tom.
Så därför blir jag fundersam om detta cachas någonstans, eftersom man surfar tillbaka med en död sessions variabel
/phinalaSv: Global.asa problem
if session("någor") = "" then response.redirect "/default.asp" - då rör du användaren och session_onload triggas.