Hej, Om jag inte är ute och cyklar så beror det bara på att mailet du skickat inte kan tas emot, att mailadressen är felaktig eller liknande. På min server får jag dessa fel dagligen då många medlemmar har bevakade trådar, och servern skickar ut mail - men deras mailadress är gammal, felaktig eller liknande och därmed studsar. Hej Pelle och tack för responsen :-) Att supporten inte svarar på mail eller telefon är skandal i sig, att dom inte åtar sig att fixa det om det ingår i ert avtal rekommenderar jag att byta isp när tiden gått ut. Jag förstår inte varför alla är så snälla och godtrogna - hugg tillbaks och kräv era rättigheter. (Sånt här blir jag ordentligt irriterad på). Ja, jag är innerligt trött på denna ISP och håller successivt på att flytta mina kunder till en annan (vi flyttar själva också). Problemet är att med den dedikerade servern (som en av mina kunder hyr) är avtalet bundet till 24 månader med ca 12 månader kvar. MITT TÅLAMOD ÄR NU SLUT (efter ca 2 års diverse strul med även andra saker) OCH VI VILL ABSOLUT INTE LIGGA KVAR HOS ISP:N. Får du alltid dessa fel när du försöker maila domäner hos denna isp:n eller är det bara ibland? Det skulle kunna bero på att servern kräver autentisering när mottagaradressen är lokal. Ett annat tänkbart fel skulle kunna vara att de har konfigurerat sina brandväggar fel så att du inte kommer åt deras servrar. Hej Johan, Hej Anette! Hej igen! Hej Kristofer och tack för speciellt felsökningslistan (bra frågor). Jag håller på att gå igenom loggar etc. Hejsan! Precis vad jag tänkt länge nu - att kompetensen inte är vad den borde vara hos teknikerna (eller så beror det på stress/press). När vi skulle sätta upp servern (dvs. ISPn:s tekniker skulle installera och driftsätta) var det en rad saker jag fick tala om för dem hur man gör - ändå gjorde de fel på vissa saker (jag gjorde ändå manualer med printbilder och steg-för-steg-instruktioner - à la "DUMMIE" :-). Detta gällde då tämligen självklara saker som hur man installerar och konfigurerar Terminal Services (inte Terminal Server), hur man installerar CDONTS på en win2003-server, SMTP-services (inte SMTP-server) o.s.v. etc. 4 000 i månaden? Jag är förbluffad. Jag har också en dedikerad server, men jag betalar 400 kronor i månaden. Och då har jag full tillgång till hela systemet och kan konfigurera allt som jag vill och installera vilka program som helst. Skulle såna här problem dyka upp för mig så fixar jag dem själv. Behöver inte blanda in supporten eftersom jag har tillgång till alla systeminställningar. Ja, priset är blodigt när vi nu inte fick de högkvalitativa tjänster vi förväntade oss. Kräv att dom skall kompensera dig för en undermålig tjänst eller tvinga dom att avbryta kontraktet. Sen tycker jag inte heller du behöver smussla med vilken isp det är - det är bra för gemene man att få veta vad som är bra eller inte. <b>namnet antyder att de är tillgängliga dygnet runt</b> Nej - det är absolut inte 24-7. <b>jag måste tyvärr i första hand skydda min kund och se till att vi får till ett så snyggt och snabbt avslut på den här historien som möjligt.</b> Jag instämmer, vore jätteintressant att veta hur en ISP sköter sig, speciellt om det är mindre bra, man vill ju inte fastna i deras nät. <b>Vilken ISP är det som erbjuder dig Dedikerad Server för 400:-, </b>Mailproblem på dedikerad server
Jag undrar om någon skulle vilja vara snäll och hjälpa mig med ett problem jag har?
Jag har under en längre tid varit på min ISP ang. att vi har problem med vår dedikerade server och då gäller det främst problem med mail (från olika formulär på sajten). De mailscript som används är generella och fungerar fläckfritt hos en annan ISP. Komponenter som används är CDO och CDONTS.
I den dedikerade serverns loggbok finns upprepade varningar och fel ang. SMTP-services - jag har dragit ut ett par av dessa och klistrar in nedan.
När jag söker på de IP-adresser som anges i felloggarna (se där jag ersatt med xxx.xxx.xx.xx) och kör en ping -a så refererar dessa IP-adresser till ISPn:s mailservrar).
Till saken hör också att vi under en längre tid haft stora problem med mail överhuvudtaget vad gäller denna ISP (även via våra egna POP3 mailkonton som inte går via den dedikerade servern utan via ISPn:s mailservrar). T.ex. så har det varit vissa domäner vi inte kan skicka mail till (t.ex. till kontakter som har konton som ligger på Telia - det gäller dock inte ALLA som ligger på Telia, utan bara vissa).
Här är utdraget ur loggboken:
=====================
Ex. 1
====
SMTP could not connect to the DNS server 'xxx.xxx.xx.xxx'. The protocol used was 'UDP'. It may be down or inaccessible.
Ex. 2
====
Message delivery to the host 'xxx.xxx.xxx.xx'failed while delivering to the remote domain '<ett domännamn här>' for the following reason: The connection was dropped by the remote host.
Är det någon som vet vad som kan ha orsakat dessa felmeddelanden?
Vore oerhört tacksam för hjälp.
MVH / AnetteSv: Mailproblem på dedikerad server
Sv: Mailproblem på dedikerad server
Det jag egentligen skarpt misstänker är att min ISP:s mailservrar inte är riktigt friska. Mailadressen den rapporterar är i det ena fallet min egen (jobbadressen) och mitt mailkonto och domän ligger hos denna ISP på en av deras egna servrar (alltså inte på den dedikerade servern).
Om jag tar en annan av mailadresserna som felrapporteras - och skickar med en annan ISP:s mailkonto, från min egen dator (outlook), eller via script från vår egen webserver, så fungerar det direkt.
Mitt konto - det är inget catch-all konto el. dyl. heller - utan en "skarp" emailadress.
Vi har haft problem med mailen generellt över en längre period och jag börjar bli grymt irriterad, inte bara å mina egna vägar - utan även å mina kunders. Det är en "stor" ISP också, så att hitta felet för dem tycks vara nästintill omöjligt. Tråkigt är också att supporten inte ens svarar på mail numera och det känns för jäkligt eftersom vi betalar ganska dyrt för den dedikerade servern :(.
Jag tycker du skall maila och säga att du hänger ut dom med namn om dom inte ger dig respons hur du skall gå vidare vilket är det minsta man kan begära. Det är ingen som vill vara på ett hotell som inte fungerar.
Ps. Det är troligen mailservern som strular, inte din server.Sv: Mailproblem på dedikerad server
Jag har sammanställt mina synpunkter vid två tillfällen bara senaste året och skickat till berörda hos ISP:n, de tar då tag i saken och lovar att det ska bli bättre, men jag upplever inte att det blivit det. Snarare sämre i takt med att ISP:n vuxit och omstrukturerat flera gånger de senaste åren.
Detta med mailstrulet är inte det enda (bl.a. är deras ekonomiavd. endast tillgänglig mellan 9-12 mån-fre). Att ingå avtalet var lätt, men då vi började prata om att vi vill bryta avtalet så fick jag svaret att detta var nu en sak mellan "mig, kunden och <ISP:ns firmanamn> - eftersom nu handlar det om juridiska frågor" (som jag uppfattade det ett litet hot, faktiskt). Jag har som svar på min fråga ang. VEM är <ISP:ns firmanamn> då är fått svaret att kontakta ekonomiavd. Den som sålde tjänsterna till mig (och min kund) är med andra ord plötsligt inte överhuvudtaget ansvarig längre. Att sälja går an - men att ta ansvar för det man sålt är inte aktuellt (min tolkning).
ISP:n tycks inte heller ha förståelse för att mailen är en av de viktigare tjänsterna för mig och mina kunder.
De har också ett lite fult koncept där de bjuder på vissa tjänster första året - men kunden får aldrig en chans att välja om han/hon vill fortsätta år 2 och då betala ganska dyrt för t.ex. en antivirustjänst som kostar 180:-/mailbox (och då måste man skydda hela sin domän - dvs. har du 15 mailboxar i ditt standardpaket (och kanske utnyttjar bara 3) blir det ganska blodigt med 180 x 15, dvs. antivirustjänster överstiger med bred marginal vad du betalar för ditt webhotellpaket). En kund som ringde efter att ha fått en blodig faktura, fick till svar att det var agenten (dvs. jag) som gjort fel när jag beställde hotellpaketet åt kunden.
Då har jag påpekat just detta till ISP:n (ända sedan de introducerade antivirustjänsten), att detta med denna typ av debitering, inte håller - och ... fått som svar att de jobbar på det, men det är nu över ett år sedan och konceptet har fortfarande inte ändrats.
Själv anser jag att det ligger i varje seriös ISP:s intresse att antiviruskontrollera sina mailservrar och att inte ta extra betalt för detta till kunderna, eller att åtminstonde till en rimlig kostnad baka in det i hotellpaketen.
Sedan - det här strulet som varit, när jag börjat flytta mina kunder, processen ska egentligen inte behöva vara särskilt krånglig - jag kan själv peka om på NIC-se och min nya ISP lägger in domänerna i sina DNS:er så snart jag meddelar dem. Däremot har jag fått vara på min gamla ISP och bevaka att varje flytt verkligen blivit åtgärdad, extra jobbigt blir det eftersom jag bara når ek.avd mellan 9-12 och att det är mycket upptaget där).
Det här är bara toppen av isberget, kunder har dubbelfakturerats, debiterats för höga belopp för tjänster, kreditnotor som blivit lovade har inte gått ut m.m., m.m. - jag får ligga på som en liten iller och bevaka mina kunders intressen.
Jag är mycket mån om att mina kunder ska få bra support och service - och "VETA vad de betalar för", men ihop med en sådan här partner kan jag inte längre garantera dem hög och jämn kvalitet. ISP:n tar också ut ganska bra priser för sina tjänster - med hänvisning till att de är stora och trygga och namnet antyder att de är tillgängliga dygnet runt - vilket alltså inte är fallet, när det gäller ekonomi så är det 3/5 som gäller :-) - ganska skrattretande (om man är på det humöret).
Jo, förresten - backupen på den dedikerade servern har strulat och resulterade i att servern då började sega. När jag efter upprepade påstötningar ang. detta fick dem att titta närmare på det så berodde det på att backupen försökte ta på "låsta filer". Jag bad dem åtgärda och det de gjorde då var att exkludera vissa kataloger (se klipp nedan)
Klipp från svar jag fick från teknikern ang. vilka kataloger som exkluderats:
> | c:\documents and settings\*
> | c:\program files\*
> | c:\adsms.sys\*
> | c:\winnt\*
> | d:\microsoft SQL Server\MSSQL\Data\*
För det första är det en win2003-server och winnt finns inte eftersom windows-katalogen heter windows.
- jag blev snopen, för själv ställer vi in i vårt backupprogram på att backupen inte ska ta på "låsta filer" (vi har nämligen själva upplevt samma problem med seghet på vår egen server) och det löste sig då den vägen. Att inte ha en komplett backup känns inte särskilt bra, vad händer t.ex. om servern kraschar (och vi måste lägga upp alla användare, installera program som ligger i program files etc. på nytt), men inte fick jag något svar på det mailet heller.
Servern har jag fått starta om minst en gång i veckan de senaste månaderna - först p.g.a. backup-problemen, sedan troligtvis p.g.a. att SMTP-tjänsten inte når ISP:ns mailservrar. Vid uppstart har det också ända från början varit en rad fula stopp-meddelanden som jag påpekat att de ska kolla upp - men jag har fått svaret att "det är nog inget farligt".
Jag kanske är petig - men jag valde just den här ISP:n p.g.a. att de sa sig stå för hög säkerhet, hög kvalitet, bra support etc. - OK då att priserna ligger över de flesta andra på marknaden, men de lever inte upp till detta enl. vad jag upplevt och allt jag vill är att krångla mig ur det här avtalet så fort som möjligt.
ISP:n hade också glömt att sätta MX-pekaren på min kunds domän. Det innebar att jag faktiskt inte upptäckte detta förrän vi fått en rad påpekanden från kontakter som inte kunnat maila adressen. Själv kunde jag maila till adressen - eftersom mitt eget mailkonto också ligger inom ISP:ns sfär. Det var först när jag påpekade detta 2:a eller 3:e gången som de kom på att MX-pekaren saknades...
Vi har förresten ingen mail överhuvudtaget liggande på den dedikerade servern - kunden har fått 5 st. mailboxar (om 10 MB vardera) på någon av ISP:ns mailservrar. Själv tycker jag det är ganska snålt eftersom kunden betalar nästan 4.000:-/månad för den dedikerade servern. Visst borde jag sett upp med detta när vi tecknade avtalet, men jag var ärligt talat inte lika erfaren då som nu och så här i efterhand tycker jag att säljaren hos ISP:n borde ha tänkt lite själv också. Nu har jag lyckats få in dessa 5 mailboxar i avtalet för servern, men från början fick kunden betala extra för mailen utöver de 4.000:-/månad.
Sist jag påpekade detta (ang. snålt tilltaget med mailboxar) för min kontakt så fick jag till svar ungefär att "det borde jag påpekat när vi tecknade avtalet". Med andra ord - allt ansvar ligger på mig och min kund - de bjuder till minimalt och säljaren tycks inte behöva bjuda till eller hjälpa mig och min kund att få till ett så bra och fungerande avtal som möjligt.
Skönt att skriva av mig lite av ilskan, det blev så långt bara och ändå har jag massvis osagt :-)
Jag funderar också på att be någon om hjälp att tyda alla felmeddelanden i serverns loggböcker eftersom jag inte är helt 100 på vad allt betyder och innebär och hur det evt. påverkar serverns prestanda och uppförande.
Om det är någon som känner sig manad att hjälpa till så är jag också villig att betala en slant för detta (gäller dock att du som evt. nappar verkligen har hög kompetens och kan ge mig handfasta råd och svar).
Till sist... ja, jag kommer att föja ditt råd Pelle och aktivt att gå ut och tala om vad det är för ISP och varna andra för att lägga sig på deras webhotell om vi inte lyckas bryta det här avtalet. Tills dess väljer jag att ligga lite halvlågt i alla fall.
Har du lust kan du skicka serverns namn och din mailadress som ligger på den aktuella servern privat till mig så kan jag testa lite. Du skulle även kunna testa att skicka mail med en avsändaradress som inte ligger hos denna isp.
/JohanSv: Mailproblem på dedikerad server
Det är bara ibland fel uppstår och det är det som gör det svårt att felsöka.
och ... ja, ISPn:s servrar kräver autentisering.
Jag kan skicka de två felmeddelanden jag skrev om i mitt första inlägg till dig - om det är till någon hjälp?
Jag kan skriva lite närmare om ett antal andra mystiska saker vi varit med om när det gäller att skicka mail ifrån denna ISP:s konton till vissa andra externa domäner (ex. domäner som ligger på Telia)
Det här med problem med email är något som bara växer och växer.
När jag läser dina två felmeddelanden, så kommer jag att tänka på två saker.
Fel1: Det här verkar vara problem med DNS-servern. Du sade att xxx.xxx.xxx.xxx var din ISP:s email server. Stämmer detta för båda felmeddelandena? Det är nämligen inte helt vanligt (men fullt möjligt) att man har DNS och email på samma maskin. Om de nu skulle ha dessa på samma maskin, och din ISP:s email-servern har fått otroligt mycket trafik, är det inte helt omöjligt att detta problem uppstår.
Fel2: Detta kan vara relaterat till fel nummer 1, men det finns även en mängd andra orsaker. Med tanke på det du har berättat om denna ISP, så börjar jag misstänka att ditt IP, eller en serie av IPn är svartlistade. När en email-server blir detta, så kan dessa felmeddelanden dyka upp i loggfilen, eftersom du får en anslutning till mottagande servern, men den stänger anslutningen så fort den förstått att du tänker skicka spam (vilket du naturligtvis inte tänker göra). Det som ytterliggare stärker detta är att ni har problem med att skicka email genom att använda denna ISP:s email-server. Det som talar emot detta är att ni kan skicka till vissa konton på samma domän, medan andra konton inte fungerar.
- Hur vanligt är det första felmeddelandet?
- Kommer felmeddelandena i anslutning till varandra?
- Använder ni Exchange?
- Skickar ni email via ISP:ns email-server (smart host)?
- Är det alltid samma email-adresser som ni inte kan skicka till? Eller kan det vara så att det ibland inte fungerar, men fungerar utmärkt andra gånger?
Du ska även ha en SMTP-logg. En del email-servrar som nekar anslutning skickar en orsak, som blir skriven i SMTP-loggen. Du hittar denna fil i C:\WINDOWS\system32\Logfiles\ (någon underkatalog, kommer inte ihåg vad den heter, men det blir självklart när du tittar där).
Naturligtvis är allt detta spekulationer!
Jag _tror_ dock att detta är konfigurerat som sådant att din SMTP-server använder din ISP:s email-server för att skicka email, och använder samma maskin för DNS-uppslag*. Din ISP:s email-server är sedan under vissa perioder överbelastad, och problem uppstår. Samma problem uppstår oavsett om det är er server som skickar email till ISP:ns server, eller om ni gör detta med era email klienter.
Jag _tror_ att detta fel ligger hos din ISP, och de bör felsöka detta.
Jag är övertygad om att det inte är din ASP-kod som fel :-)
* Jag är osäker på när din SMTP-server kommer att göra DNS-uppslag, när en smart host används. Jag kan inte utläsa detta från dokumentationen.Sv: Mailproblem på dedikerad server
Ser att du skriver:
"Det är bara ibland fel uppstår"
Vilket stärker teorin om att det handlar om överbelastning.
Jag tycker ni ska kräva att få en förklaring. Eftersom det inte enbart uppstår i samband med er dedikerade server (så att de kan skylla på att ni gjort något fel), utan att det även uppstår när ni använder välkända email-klienter, så tycker jag att man ska kunna få en förklaring till vad som är fel, och när det kan åtgärdas.
Annars har de väl inte klarat av att leverera tjänsten som ni köpt? (vilket kan tvistas länge om, då många inte verkar vilja ta ansvar för att SMTP och email inte fungerar utan skyller det på något annat utanför företagets kontroll, och vips så har de friat sig själva från alla eventuella fel de gjort)Sv: Mailproblem på dedikerad server
- Hur vanligt är det första felmeddelandet?
Svar:
Det första meddelandet är frekvent återkommande, dvs:
SMTP could not connect to the DNS server 'xxx.xxx.xx.xxx'
- Kommer felmeddelandena i anslutning till varandra?
Svar: Nej, inte direkt vad jag har sett hittills
- Använder ni Exchange?
Svar: Nej (vi använder SMTP-services)
- Skickar ni email via ISP:ns email-server (smart host)?
Svar: Ja
- Är det alltid samma email-adresser som ni inte kan skicka till? Eller kan det vara så att det ibland inte fungerar, men fungerar utmärkt andra gånger?
Svar:
Ibland fungerar det inte - medan andra gånger så funkar det.
Jag har hämtat hem loggarna och håller på att titta igenom dem, något jag reagerat över ända sedan vi fick servern är att det är en massa fel under uppstarten, bl.a.:
> The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0.
Detta har jag tjatat om ända sedan starten - men jag får svaret att "det är nog inget farligt"
Dessutom finns det rapporter om att backupen misslyckats ett flertal gånger sista tiden
(jag håller på att gå igenom exakt hur många dagar sedan):
> Failure Executing Schedule DAILY_NT_WEB, RC=12
Det finns en massa andra fel och varningar som jag håller på att försöka förstå vad de innebär.
När det gäller frågan om evt. överbelastning och att kräva ett svar, så är det det jag försökt få, men de senaste mailen jag skickat till supporten är fortfarande obesvarade (inget svar sedan i torsdags förra veckan).
"det är <b>nog</b> inget farligt"
Låter oroande, de verkar inte ha tillräcklig kunskap tycker jag.
Vad gäller felmeddelandet "The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0" så kan det vara både ett konfigureringsfel, eller ett fel på hårdvara. Tyvärr är jag inte speciellt insatt i hårdvara, så jag kan nog inte ge ett mer korrekt svar än sådär.
Det här med att det inte fungerar att skicka till en specifik email-adress inte är konsekvent (det fungerar ibland) tyder på att det _inte_ handlar om problem med att ni är listade som spam-server, utan tyder mer på att (ISPns) email-server är överbelastad, eller andra problem (till exempel nätverksrelaterade).
Jag vet inte om du har sett denna sida, men den kan ge dig många bra förslag på vad fel i loggboken kan vara orsakade av:
http://www.eventid.net
Själv använder jag den flitigt, man kan ju inte komma ihåg allting i huvudet :-)
Det är verkligen sorgligt att de (ISPn) inte tar sitt ansvar. För uppenbarligen mår inte servern bra heller (man får ju inte felmeddelanden för skojs skull), och om de då handhar driften på servern (eller är det ni som har hand om det?) så bör de åtgärda dessa felmeddelanden.Sv: Mailproblem på dedikerad server
De verkade helt enkelt inte förstå skillnaden mellan dessa tjänster, ärligt talat.
Visst kan det vara förvirrande - men säljer man en sådan tjänst så bör man väl i rimlighetens namn
förstå skillnaden, eller är det för mycket begärt?
Jag hade ändå i avtalet med en checklista på vilka komponenter och tjänster som skulle ingå i installationen och faktum är att några av dem fortfarande inte är installerade (jag gav upp - eftersom varenda liten detalj fick jag dubbelchecka och stöta på om att det skulle bli gjort). Detta har lett till att saker jag tänkt sköta via vissa (välkända) komponenter har jag fått skriva egen kod för istället.
Tack för länken till EventID.net - det ser verkligen ut som om det är något fel på hårdvaran när jag söker på EventID 15 och 11 (Disk error), fel som ska gå att åtgärda. Förbaskat - jag har ju påpekat detta ända från första början.
Tack alla som kommit med tips och råd - jag markerar denna tråd som löst nu - eftersom jag tycker jag fått bra hjälp av er att gå vidare (även om själva problemet hos ISP:n inte är löst - men det är deras sak och inget vi här kan göra något åt :-)
Man blir ju mörkrädd när man hör att det finns företag som inte ger sina kunder tillgång till servern utan kräver att allt ska gå genom supporten som sen inte klarar av det. Och till ett mycket högre pris dessutom...Sv: Mailproblem på dedikerad server
Men visst - jag har full tillgång till servern och KAN installera program och komponenter, men för att undvika evt. tjafs om vem som gjort evt. fel, valde jag att speca ner vad som skulle ingå i grundinstallationen i samband med att vi satte upp servern (det finns inskrivet i avtalet).
Eftersom det nu blev en hel del strul ändå så har jag valt att inte installera övriga komponenter själv.
Jag tror det har varit ett klokt beslut - speciellt nu när vi försöker avbryta avtalet...
Jag har förresten fortfarande inte fått svar på det mail jag skickade till support i torsdags, idag skickade jag om det och med cc till ännu en person hos ISP:n (vid lunchtid), men... ingen har svarat än i alla fall.
Det har blivit mycket skrivet (framförallt av mig) i denna tråd - men jag hoppas att det samtidigt kan hjälpa någon evt. framtida spekulant på dedikerad server att dra nytta av mina dyrköpta och trista erfarenheter och på så sätt undvika de tråkigheter vi råkat ut för.
:)Sv: Mailproblem på dedikerad server
Sv: Mailproblem på dedikerad server
http://www.24-7webhosting.com/?Sv: Mailproblem på dedikerad server
Vi har faktiskt haft en kund hos det företaget (Space2U) - och tjänsterna fungerade då bra liksom supporten (24-7 är sedan 2001 en del av Space2U enl. info på deras hemsida).
Jag förstår att ni gärna vill veta - MEN jag måste tyvärr i första hand skydda min kund och se till att vi får till ett så snyggt och snabbt avslut på den här historien som möjligt.
Hoppas ni har förståelse för det - men jag tycker det samtidigt är synd om andra "oskyldiga" ISP blir misstänkta.
Men när det är slut, kanske du kan hänga ut dem?Sv: Mailproblem på dedikerad server
<br />
Kan dock förstå att du ser till din kunds bästa just nu.
Tomas Tydal:
Vilken ISP är det som erbjuder dig Dedikerad Server för 400:-, det låter ju hur bra som helst ;o)Sv: Mailproblem på dedikerad server
Jag har sett för 395 här: http://www.crystone.se/dedicerad_order.asp
/Johan