Jag har gjort en site åt ett företag som skall i slutändan använda 4 olika språk. Jag använder samma lösning. Språkvalet sparas i en Sessionsvariabel. Det är så jag har det nu. Hur många är det egentligen som har det? Jag har aldrig stött på några problem och en av de sajterna jag kör den tekniken på är en sajt som finns på ca 30 språk just nu. tydligen var det flerparten hos det företag jag gjort siten åt... Så jobbigt är det väl inte att skicka med språkvalet i querystringen? Inte om man tänker på det från början i alla fall. Fungerar det inte med sessionvariabler finns det inte så många alternativ. Skulle möjligen vara att skapa olika mappar på weben med samma innehåll men att progammet läser av mappnamnet och väljer språk efter det. Ett annat alternativ är att utnyttja servervariabeln HTTP_ACCEPT_LANGUAGE vilken talar om vilket språk besökaren har som default språk i webbläsaren... Byta språk med sessioncookies
Varje språk har varsin databas, och för att navigera mellan språken klickar man på en länk som skickar med en querystring med det språket som siten skall bytas till.
Den sida man skickas till känner av språkbytet och byter ut databasgenvägen till det önskade språket
Är detta en dum lösning?
Vissa användare har ju helt, eller till viss del inte tillåtit användandet av några cookies över huvudtaget även sessionscookies.
Verkar lite bökigt att skicka med en querystring på varje asp-sida.
Erfarenheter, råd?!
Allt är välkommet.Sv: Byta språk med sessioncookies
Sv: Byta språk med sessioncookies
Visa har ju ställt in att inte acceptera sessionscookies. Hur komma undan detta?
Endast informera?Sv: Byta språk med sessioncookies
Sv: Byta språk med sessioncookies
Jobbigt, då betyder det att man behöver informera på förstasidan på Defaultspråket (som är svenska) på ALLA språk... usch
Tack för din tid!Sv: Byta språk med sessioncookies
/JohanSv: Byta språk med sessioncookies
Dim lang
lang = LCase(Left(Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"),2))
Select Case lang
Case "sv"
' Svenska
Case "fr"
' Franska
Case "de"
' Tyska
Case Else
' Default språk, t ex Engelska
End Select