Halloj.. Sitter med ett problem. Har 1400 rader i ett Excelark som ska in i en liten applikation jag håller på att bygga. Har i databasen en kolumn som heter Batch, där ska in ett numeriskt värde. Som det ser ut nu så landar alla filerna med batchnummer i sig, mellan 1-99. Gör först så att i access så har du ett numeriskt fält, så långt är det bra. När du sedan läser in datat så just vid skrivning så ersätter du 1:1 med 1,1. Sen när du arbetar med det i din asp-applikation får du vända det återigen med en replace - då borde det fungera. Hmm.. Jag använde mig av nedanstående just för att mata in värdet. mm, men du får inte skjuta in datat så - du måste innesluta det med ' ' - annars blir det tokigt. Usch, man är inte helt med i matchen.. Det kan ju alltid bli en fördel om man ändrar från Long Integer till Double även i databasen.. :PSkiljetecken.
Nu har dock något smartskaft kommit på att de måste dela in allt i "delbatchar", vilket denna, årets stjärna gjort genom att kalla dem 1:1, 1:2, 2:1 ja ni fattar resten, något som givetvis inte databasen sympatiserar med helt och fullt, då det är ett numeriskt värde den behöver.
Jag försökte att ersätta de ettriga små kolontecken som fanns med en punkt istället. So far so good, ASP tolkar det som ett decimaltal. Databasen dock (Access f.n) kräver ju dock att man använder ett kommatecken (verkar det som). Så den idén sket sig.
MEN om jag då försöker använda ett komma så fattar databasen men inte ASP vad det är frågan om, den fick kort o gott fnatt när jag med min SQL-sträng försökte lägga in en rad i databasen..
Någon som vet hur man ska gå tillväga?
/Johannes
Ni får ursäkta om det är luddigt, men jag har en sambo hemma som målar om med någon riktigt bastant lackfärg i vars doft jag suttit hela dagen, så lite groggy är jag.Sv: Skiljetecken.
(en som försöker svara lika luddigt på den luddiges fråga och har sniffat lim då jag lägger golv)Sv: Skiljetecken.
<code>
"& Replace(Rst("Batch"),".",",") &"
</code>
Och då har IIS:en den osmakliga makten att säga:
"Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Number of query values and destination fields are not the same."
Hemskt.. Men kollar jag med en response.write på SQL-strängen så blir ju outputen:
1,1
och eftersom det är numeriskt så blir inga enkelfnuttar runt den, så då förstår jag att IIS:en skriker, även om jag hatar det.
Fler idéer tas emot med varm hand, sitter och grunnar och svär, vrider och vänder över det så längeSv: Skiljetecken.
Sv: Skiljetecken.
Nåja, tack så hemskt mycket för hjälpen, nu verkar den äntligen fatta vad det är frågan om.. :o)
//Johannes