Hej alla glada (och ni andra också) Du har två val: För att skriva ASP-kod behöver du inte IIS. Men för att kunna köra koden behöver du det. Stort tack....... asp är serverbaserat, dvs den måste köras på servern innanASP bok....(hjälp)
Nu är det så här att jga hra köp en bok (för ovanlighetens skull) om asp
och när jag började läsa den så står det att dom använder IIS 5 för att hålla på med asp i boken.
Så nu undrar jag om man måste använda IIS eller nåt annat för att skriva asp? eller är det bara att döpa en txt-fil till *.asp?
Tack för eventuella svar \ R-musSv: ASP bok....(hjälp)
- En IIS som ska installeras på NT4 server eller på en Win2000 maskin.
- En PWS (Personal Web Server) som installeras på bla Win95 och 98. Har du Win98 så följer PWSen med på installationsCDen. Beroende på installationen så kan den redan finnas med som cab-fil på hårddisken. Sök på PWS genom din utforskare så kanske du hittar den.
PWSen är "fattigare" än IIS dvs den finns saker som du kan göra på IISen som du inte kan göra på PWSen men PWSen är mycket bra att börja med.
Du kan döpa om en .txt till .asp men denna fil måste köras genom IISen eller PWSen annars kommer det inte att fungera.
Lycka till.
/Janne
Sv: ASP bok....(hjälp)
Koden kan du skriva i vilken texteditor som helst dock är det ju lättare om man använder ett verktyg som Visual Studio eller så...Sv: ASP bok....(hjälp)
Så jag behöver alltså bara PWS för att compila det till en asp-fil?Sv: ASP bok....(hjälp)
den skickas som html till klienten, just därför behöver du IIS eller PWS
för att kunna köra koden.
Anna-Karin.