Hej! Hej Tack Per! läste du överhuvudtaget sidan? Högst uppe står: Dessutom är det busenkelt att fixa. Bara kopiera lite kod och vips!!! Du får nog läsa lite till... Hej igen Martin! Hej Per! ok, mitt inlägg var kanske något spydigt, men jag hade inte varit på den sidan tidigare och det där var det första jag läste. Hej Simon! Du har gett textarean två namn, säkert det som spökar. Hej Johan! Har du ersatt Hej! Jag har använt webwizguides editor som fungerar alldeles utmärkt och dessutom är gratis mot att en länk till sidan får stå kvar. Vill man ha bort den så kostar det en symbolisk summa. Jag är inte programerare så mina kunskaper är begränsade och ändå får jag enkelt fått igång deras olika produkter.Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Är det någon som antingen har en kod att dela med sig av eller kan förklara lite hur jag ska göra för att få nedanstående att fungera.
Jag har idag en asp-sida med en textarea på där användarna kan skriva in saker och det fungerar bra. Dock vill jag utveckla den lite så att användaren själv kan fixa till texten som han vill ha den. Dvs, sätta fet och kursiv stil, ändra storlek, färg, osv.
Tacksam för all hjälp på vägen!
Mvh, MartinSv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Prova gärna scriptet på sidan http://www.htmlarea.com/.
Det har jag använt och det duger bra, även om det inte är perfekt.
Mvh
/ PerSv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Vad jag förstår efter en snabb titt så är det en programvara av något slag man köper för att få till detta?
Är det verkligen ett måste, eller har jag missuppfattat efter min "quickview" på sidan?
Ingen som har lite egen kod eller tips på hur man löser det?
<b>"What is htmlArea?
A free, open source utility that you can use to turn any <textarea> into a WYSIWYG editor.
You can use, modify, redistribute htmlArea however you want! The license agreement is insanely simple."</b>Sv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Sv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Som våra onödigt kaxiga kollegor påpekat så är den där koden gratis, enkel att använda och bra.
Så läs installationsanvisningarna så löser det sig nog.
Lycka till!
Mvh
/ PerSv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Ja, det är konstigt hur snabba folk är att påpeka att man har fel.
Hur som helst, som jag sa, jag hann bara snabbt kika på sidan och såg massa länkar till köp av produkter och license agreements och annat. Missuppfattade.
Tack för din hjälp!
/MartinSv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
<b>Ja, det är konstigt, när man har fel får man genast en hord spydiga svar. Har man en fråga kan det dröja evigheter innan någon hör av sig....</b>
Du skall komma ihåg att ingen här får betalt för att svara på frågor, utan gör det när dom har lust/känner för det. Ifall postaren gjort ett obvious "fel", så är det ofta ganska enkelt att skriva om det, däremot om det är en allmän fråga så behövs det ofta mer tid/tankeverksamhet för att svara..Sv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Jag vet mycket väl att ingen får betalt för att svara på frågor på Pellesoft och jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få här!
Jag menade inte att påpeka att folk svarar långsamt utan att så fort någon gjort något fel så är det en del som är hypersnabba med att påpeka det. Många gånger utan att komma med något konstruktivt i inlägget. Jag ber om ursäkt om det missuppfattades.
För att återgå till HTMLArea, är det någon som haft problem vid användning av det?
Har gjort precis som den utförliga "manualen" säger men får det inte att fungera överhuvudtaget.
Någon som känner igen sig och gått runt problemet på något sätt?
Så här ser min kod ut:
<HTML>
<HEAD>
<META NAME="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio 6.0">
<script language="Javascript1.2"><!-- // load htmlarea
_editor_url = "http://localhost/Liljeholmen/HTMLArea/"; // URL to htmlarea files
//ovanstående har jag provat att lämna tom (det stod bara att man skulle ändra värdet om man inte hade HTMLAreafilerna direkt under websidans root. Har även provat att peka direkt på katalogen där editor.js ligger men får då "fel i script"
var win_ie_ver = parseFloat(navigator.appVersion.split("MSIE")[1]);
if (navigator.userAgent.indexOf('Mac') >= 0) { win_ie_ver = 0; }
if (navigator.userAgent.indexOf('Windows CE') >= 0) { win_ie_ver = 0; }
if (navigator.userAgent.indexOf('Opera') >= 0) { win_ie_ver = 0; }
if (win_ie_ver >= 5.5) {
document.write('<scr' + 'ipt src="' +_editor_url+ 'editor.js"');
document.write(' language="Javascript1.2"></scr' + 'ipt>');
}
else { document.write('<scr'+'ipt>function editor_generate() { return false; }</scr'+'ipt>');
}
// --></script>
<script language="JavaScript1.2" defer>
editor_generate('FormatText');
</script>
</HEAD>
<BODY>
<textarea cols=60 rows=15 name=Message wrap=hard width:420px;"" name="FormatText"></textarea>
</BODY>
</HTML>
Vill påpeka att all kod utom textarea-raden kommer från HTMLArea och inte mig.
/JohanSv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Så klart....
Men då får jag istället "Fel, ett objekt krävs"...Sv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
<textarea cols=60 rows=15 name=Message wrap=hard width:420px;"" name="FormatText"></textarea>
med<textarea cols=60 rows=15 name=Message wrap=hard width:420px;""></textarea>
så skulle jag pröva att ta bort fnuttarna eller fnuttifiera allt ...
<textarea cols=60 rows=15 name=Message wrap=hard width:420px;></textarea>
<textarea cols="60" rows="15" name="Message" wrap="hard width:420px;"></textarea>
Sv: Textarea med möjlighet att ändra fontstorlek, kursiv, fet, osv
Har ändrat detta och fnuttifierat rubbet. Felet kvarstår dock.
Stannar på raden editor_generate(Message)
<script language="JavaScript1.2" defer>
editor_generate('Message');
</script>
http://www.webwizguide.com