Hej, Japp det kan ha med firefox (Mozilla) att göra, prova i Internet Explorer och se om det fungerar då istället, Edit.. Detta fungerar i Firefox... Förresten, öppna JavaScript-konsollen (Verktyg->JavaScript-konsol) och se om det står någon information där. Hej, Om du menar att du vill ha det i Mainfönstret efter ett val har gjorts så måste du göra popupen till ett formulär där du sedan använder dig av typ: PopUpen är ett formulär, men i mitt första inlägg tog jag bara med just den koden som jag hade problem med (och det är fortfarande den koden jag har problem med). I formuläret gör man ett val i en rullgardinslista och efter det klickar man på en spara-knapp. Knappen leder till en javascriptfunktion funcUpdate(). Nja, det jag ville åstadkomma med location var att du skulle få informationen till rätt fönster alltså inte popupen, VB-skadad? ;-) Haha.. Japp.. VB-Skadad så det stör mig ;-S Om du kollar den senaste kod-snutten jag la in så har jag redan ändrat detta, men tack ändå :-) Precis som funktionsnamnet säger... GetElementBy<b>Id</b>...Skicka information mellan två fönster i Firefox
jag har ett formulär där man från ett visst fält öppnar ett popup-fönster (ReqDependency.asp) och väljer ett alternativ i en rullgardinslista. ID't och texten för det valda alternativet ska när man klickar på en spara-knapp skickas tillbaka till fältet i det ursprunliga fönstret (ReqEdit.asp). Det fungerar jättebra i IE men det går lite sämre i Firefox.
Man kan öppna popupen och välja ett värde i rullgardinslistan, men när man klickar på spara-knappen händer ingenting.
Här kommer koden för de två aktuella delarna.
ReqEdit.asp
<tr BGCOLOR="#ffffff">
<td valign="top" width="100">Beroende</td>
<td><input type="hidden" name="cboRequirementParentID" value="-1"> Välj ett krav genom att klicka på knappen.<br><input type="text" readonly name="readonlycboRequirementParentID" size="30" value="">
<input type="button" Class="button" name="cmdDependent" value="..." onClick= 'javascript:popUpDependency("ReqDependency.asp?fieldid=cboRequirementParentID&parentid=-
1&newparentid=-1¤tid=-1&ShowClose=True", 550, 600);'>
</td>
<td align="top"> </td>
</tr>
ReqDependency.asp
//Function To update page ReqEdit.asp With result from Select.
Function funcUpdate() {
var form = document.frmRequirements;
var value = "";
var text = "";
value = form.cboParent.value;
If(value !="-1") {
text = form.cboParent.options(form.cboParent.selectedIndex).text;
}
Else {
text = ""
}
opener.document.frmRequirement.cboRequirementParentID.value = value;
opener.document.frmRequirement.readonlycboRequirementParentID.value = text;
window.close();
}
Kan det vara mina ramar som stökar till det i Firefox?
Tack för hjälpen
/LisbetSv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
StavfelSv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
<b>opener.htm</b>
<code>
<form name="f">
<input type="text" name="t"><input type="button" value="Öppna väljare" onclick="window.open('openee.htm', 'Välj',
'width=300,height=300,left=300,top=200,nochrome')">
</form>
</code>
<b>openee.htm</b>
<code>
<form>
<select onchange="opener.document.f.t.value = this.value; window.close();">
<option value="0">-- Välj --</option>
<option value="1">Alfa</option>
<option value="2">Beta</option>
<option value="3">Gamma</option>
</select>
</form>
</code>
Det fungerar både utan och med ramar:
<code>
<frameset cols="10%,*,10%">
<frame>
<frameset rows="10%,*,10%">
<frame>
<frame src="opener.htm">
<frame>
</frameset>
<frame>
</frameset>
</code>
Det fungerade även när jag satte en knapp i openee.htm för att uppdatera formuläret i opener.htm:
<code>
<form name="f">
<select name="s">
<option value="0">-- Välj --</option>
<option value="1">Alfa</option>
<option value="2">Beta</option>
<option value="3">Gamma</option>
</select>
<input type="button" value="Spara" onclick="opener.document.f.t.value = document.f.s.value;
window.close();">
</form>
</code>Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
tack så mycket för tipset om javascript-konsollen, den kände jag inte till. När jag har öppnat javascript-konsollen får jag följande meddelande "form.cboParent.options is not a function". När jag testar att skriva ut med alerts så har jag inga problem att få tillbaka värdet av det valda alternativet i rullgardinslistan. Det som jag får problem med är att jag dessutom vill skicka med texten för det valda alternativet, alltså det som står mellan taggarna <option value=''>Texten</option>. Hur löser man det så att det fungerar i både IE och Firefox?
OnChange="javascript:suibmit()"
och
location.window.parent()
typ...Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
//Function to update page ReqEdit.asp with result from select.
function funcUpdate() {
var form = document.frmRequirements;
var value = "";
var text = "";
value = form.cboParent.value;
if(value !="-1") {
text = form.cboParent.options[form.cboParent.selectedIndex].text;
}
else {
text = ""
}
opener.document.getElementByID("cboRequirementParentID").value = value;
opener.document.getElementByID("readonlycboRequirementParentID").value = text;
window.close();
}
Fönstret som öppnar min popUp ligger inuti en frame och det kanske strular till det lite. Vad är det för skillnad på att använda opener eller location?
/Lisbet
Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
Jag ska kolla lite på din kod och återkomma om jag har en lösning ;-)
EDIT..
Kan inte finna något fel, kanske är jag blind.. ska se litemer om det finns nåt ;-)Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
Pröva att byta ut
text = form.cboParent.options(form.cboParent.selectedIndex).text;
mot
text = form.cboParent.options[form.cboParent.selectedIndex].text;Sv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
Men men .. jag var visst inte ensam :-DSv: Skicka information mellan två fönster i Firefox
Har med lite annan hjälp lyckats lösa problemet nu. När jag användet GetElementById så måste jag också ha ett id och inte bara ett name på det elementet och det hade jag inte.