Hur gör man för att kunna få följande uppfyllt: Hej! Det finns ett ganska enkelt knep här. Låt säga att ett av fälten heter omgång. Det fältet återkommer på varje rad och du sorterar ditt resultat på just fältet omgång. Hej! Jag tackar så mycket för svaren! Ska testa och lägga in koden ikväll!Mellanrum mellan poster
Vid en postvisning av alla poster i en tabell, så skrivs alla poster ut efter varandra. Om man har en resultat-tabell som listas, så vill jag ha ett mellanrum mellan varje resultatomgång. Vissa omgångar så är det 3 matcher, andra omgångar så är det t.ex. 5 matcher. För att underlätta läsning av tabellen, så vore det bra med ett mellanrum vid varje ny omgång. Posten omgång ("omg") är ett tal.
Om jag är otydlig, så får ni höra av er.Sv: Mellanrum mellan poster
Enklast vore väl att kolla om talet för "Omgång" skiljer sig mot raden innan och då lägga in en extra rad i tabellen.
Så att om nästa post hör till samma omgång skriver man bara en ny rad, men om nästa post tillhör nästa omgång så skriver man två rader, där den första är 'tom'.
Mvh
/ PerSv: Mellanrum mellan poster
<code>
do while not rst.eof
if rs("omgang") <> oldomgang then
' här bryter vi och det händer redan första gången, men därefter mellan varje omgång
response.write rs("omgang") & "<br><br>"
end if
' här skriver vi som vanligt
response.write rs("data") & "<br>"
' lagra undan det gamla
oldomgang = rs("omgang")
rst.movenext
loop
</code>
Vad som händer här är att du i loopen håller reda på vad det är för omgång du listar. Så länge det är samma omgång så fastnar du inte i if-satsen. Men så fort den byter omgång, ja då hamnar du där och kan således utföra det du vill.Sv:Mellanrum mellan poster
Jag skulle nog förbättra ytterliggare genom att flytta tilldelningssatsen
oldomgang = rs("omgang")
till att ligga i if-satsen.
Det borde dock endast vara av betydelse vid VÄLDIGT stora datamängder...
Hls
Benny,
Sajtproduktion
<code>
do while not rst.eof
if rs("omgang") <> oldomgang then
' här bryter vi och det händer redan första gången, men därefter mellan varje omgång
response.write rs("omgang") & "<br><br>"
' lagra undan det gamla
oldomgang = rs("omgang")
end if
' här skriver vi som vanligt
response.write rs("data") & "<br>"
rst.movenext
loop
</code>Sv: Mellanrum mellan poster