Går det att hämta källkoden från en sida på nätet, vilken som helst? Om det går, hur i hela h-----e gör man? Nepp, det går inte så vida du inte hackar dig in i webbservern!! Meh! Va tråkigt då! Jag trodde att det går eftersom det är ju hur lätt som helst att titta på koden gonom att visa källan till sidan. Du tänker asså på att få fram källkoden till en sida genom att använda ASP istället för att välja "Visa källa" i menyn i din browser ?? När du väljer visa källa så får du bara koden som servern skickar till klienten. Serverkoden ser du inte. Hallå! Jag menar inte att hämta serverkoden om nån trodde det. Jag vill bara på nåt sätt hämta källkoden till sidan som visas o spara den i en databas t.ex. Allt detta utan att gå in på sidan i fråga. Det ska helst ske automatiskt t.ex. en gång per dygn eller nåt. Är det bara den koden som klienten får så går det men du får nog skapa en komponent för detta om du ska ha det liggande på en server. Jodå det kanske kan gå! Roligt. Det gick. Då har man lärt sig något nytt idag. :-) Har inte provat det men jag ska göra det lite senare när tid finns. Hoppas bara det funkar på PWS oxo. Hämta källkod
/MSv: Hämta källkod
Detta är faktsikt ganska bra!! ALL kod du skriver är upphovsrättsskyddad!
/ CarlSv: Hämta källkod
Sv: Hämta källkod
/KakkosSv: Hämta källkod
Stop!
Det går visst jag har läst nåt sånt vet inte riktigt vart men det var nåt med nån xml-objekt vet typ inget men sök i forumet, det kanske var på 4guysfromrolla.com..
ska leta...
/jonasSv: Hämta källkod
Är det intressant?
/JanneSv: Hämta källkod
Testa följande:
------------------------------------------------------------------------
<%=GetHTML("http://www.pellesoft.nu")%>
<%
Function GetHTML(strPage)
On Error Resume Next
' Skapa instans
Set XMLHttp = Server.CreateObject ("Microsoft.XMLHTTP")
XMLHttp.Open "GET", strPage ,False,"",""
XMLHttp.Send
If Err.Number = 0 Then
If XMLHttp.Status = 200 then
GetHTML = XMLHttp.ResponseText
Else
GetHTML = "Incorrect URL"
End if
Else
GetHTML = Err.Description
End If
Set XMLHttp = Nothing
End Function
%>
-----------------------------------------------------------------------------
Jag har inte grävt ned mig i dokumentationen kring detta objekt, men det fungerar under win 2000 med iis 5 fullt installerad. Således kan du även hämta ASP-sidor på detta sätt. Noterade dock att HTML-dokument utan start-sluttaggarna - HTML, HEAD och BODY ställde till visningsproblem. I vissa lägen kanske man bara vill hämta en enskild tabell eller liknande för visning via annan webserver.
Jag är övertygad om att någon här i forumet kan vidareutveckla detta exempel !?
väl mött
TorbjörnSv: Hämta källkod
Fast se upp med åäö
/JanneSv: Hämta källkod
Tack för hjälpen iallafall.
/M