Hej Om du skall hämta någon från html-filen får du sätta din form-tagg så den postar mot asp-sidan. Då först kan du hämta upp informationen med request.form("fältnamn"). Tack för ditt svar detta går inte, då den läser in include filen först innan den kör igenom ASP koden Hej. Jag har nu fått ihop det så att includefilen skapas från ett formulär på sidan 1 och läggs in på rätt plats i sid 2 dvs asp-sidan. Problemet nu är sid 2 inte tycks läsa in includefilen???? Du kan inte includera dynamiskt, Hej du kan göra som så att du i dina länkar skriver filens namn på detta sätt Tack för er hjälp Detta var lösningen. Tack för er hjälpSkicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
På en sida har jag ett antal filnamn t ex nyhet1.html. Det jag försökt åstadkomma är att innehållet i den fil vars namn jag klickar på läggs över till en asp-sida.
asp-sidan är till för att skicka mail till ett urval från en db som är gjort då asp-sidan visas. I det läget vill jag hämta upp innehållet i den valda html-filen.
Jag har försökt att skapa en include
<!--#include file="nyheter/nyhet" --> där "nyhet" byts ut mot det valda filnamnet men inte lyckats.
Väldigt tacksam om någon kan ge mig en ledtråd
TedSv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Sv:Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
men problemet återstår hur får jag in filnamnet i include-satsen. Har du något tips är jag väääääldigt tacksam.
Sv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Sv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Du kan göra det om du använder Miopages http://www.naltabyte.se
- Jag tror att det blir svårt annars..Sv:Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Jak ska kolla lite på Naltabyte också.Sv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
dvs.
<!-- #include file"måste_vara_fast_värde" -->
ska du includera i en asp fil kan du använda dig av server.execute("includes/nyhet") men det är inget jag rekommenderar,
Byt hellre namn på html filen och gör om den till en asp och använd dig av request.querystring....Sv:Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Hur menar du? Jag är tyvärr ingen hejare på asp. Tacksam om du skulle vilja förklara lite mer exakt.Sv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
<code>
Skicka / läs
</code>
där nyheten är den fil du vil komma åt
i sidan Nyhet.asp hämtar du sedan informationen genom att skriva
<%
Nyhet = Request.queryString("Nyhet")
'Kod för att skicka / ändra eller var du vill ;-)
%>
Detta är ganska grundläggande och jag föreslår att du letar upp lite information i en bok eller liknande och lär dig detta ;-)
Men givetvis ska du ställa frågor i forumet..
Lycka till och fråga gärna mer ;-)
Sv:Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Med detta har jag fått en bra vägvisning åt rätt håll, så med lite litteraturstudier ska nog detta lösa sig.
Hälsningar
Ted Sv: Skicka innehållet i html-sida till en asp-sida.
Sida1.asp
<BODY>
Nyhetsbrev 1</BODY></HTML>
<br>
Nyhetsbrev 2</BODY></HTML>
<br>
Nyhetsbrev 3</BODY></HTML>
</body>
Skickas till
sida2.asp
<%
newPage = Request.QueryString("nyhet")