Vad beror detta felet på? Det är för att du troligen gör fel: Här finns en hope olika alternativ Själva connection strängen är jag säker på är rätt. Det är något med user(s) inte har rätt att logga in på SQL Servern.Kan inte ansluta till SQL Servern
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Cannot open database requested in login 'dbnamn'. Login fails.
Jag har inte laggt till några användare, kör med authentication "windows only".
Har råkat ut för detta tidigare men kommer inte riktigt ihåg hur man ska lösa det.
/ MartinSv: Kan inte ansluta till SQL Servern
<code>
string CONstring = "Data Source=Namnet_På_Den SQL_Server; Initial Catalog=Namnet_På_Din_Databas;Trusted_Connection=yes";
con = new SqlConnection(CONstring);
</code>
Detta är ett sätt.Sv:Kan inte ansluta till SQL Servern
http://www.connectionstrings.com/Sv: Kan inte ansluta till SQL Servern
Följande borde fungera men det gör det inte:
1. Skapar en användare i SQL Server, Security->Logins->new Login
namn: martin, authentication: SQL Server authentication, password: test
database: minDB, database access: minDB, database roles: public, db_owner
2. Sedan loggar jag in i Query Analyzern med just denna användare och får felmeddelandet "Login failed for user 'martin'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.
I SQL Servern->property->security->authentication har jag satt till "windows only". Har läst att när jag får detta felmeddelande beror det just på att inte "SQL Server and windows" alternativet är valt. Väljer jag det så bara ballar den ur.
Under min installation av SQL Server valde jag Authentication mode till Windows Authentication Mode och inte till Mixed Mode, vilket kanske är fel ? Men eftersom det fungerar med mina .NET applikationer(där jag kör med trusted_connection) borde det fungera nu också tycker man.
Så, hur skall jag gå tillväga? Vad kan felet beror på?
/ Martin