Hej..Jag är inte så duktig på det här med kodande och har ett script som jag försöker få igång...kan någon titta på den här koden och kolla om ni ser några fel och i sådana fall vad? tacksam för hjälp!! byt ut din utskriftsrad mot den här så blir det nog rätt: mm får inget felmeddelande nu men samtidigt så visas inget på skärmen alltså det ska vara en topplista över de 5 bästa tidningarna.... Börja med att skriva ut SQLsats så att vi kan utesluta fel där. När jag skriver så så radar den upp detta fem gånger och då e d inget fel där va? : Lite skriver den allt ut, men inte tillräckligt mycket. hmm mycket knepigt...man kan inte skriva om scriptet på något sätt lr vad som helst...vill verkligen få den här topplistan att fungera... Du anger ett id som sorteringsalternativ i din sql-fråga, prova att använda det som id i din href-tag. Vet inte om mellanslagen i tidningsnamnen ställer till det. jo jag har prövat id...då visas dom som de ska men länkarna fungerar inte som de ska...konstigt Vad blir det för fel på länkarna då, får du något felmeddelande? Jag antar att du även har ändrat på sidan visa.asp så att du tar emot id't och inte namn.... men när jag använder "id" i länken då kommer jag inte till rätt sida, jag får heller inga felmeddelanden utan kommer till en sida där det står inga tidningar finns i denna kategorin...så här ser mina länkar ut i tidningar.asp och jag vill att de ska funka likadant i denna sida : Jag skulle skicka med ID, just av den anledningen att mellanslag osv kan ställa till det. Så här skulle jag göra, du får rätta till SQL satsen och recordsetnamnet. asså jag får inte det o fungera...det går heller inte o köra med id utan måste köra med namn men får ju itne igång det Hur ser din databas ut? Först har databasen två tabeller, tidningar1 och tidningar 2..... Räknar till tio. Ett, två, tre.... Räkna till tio, ta ett djuuupt andetag. Jag vill också avsluta tråden med att säga,fel
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/galleri.mdb")
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM bilder ORDER BY snitt desc, id"
Set RecSet = Connect.Execute(SQLsats)
response.write "Top 5 tidningar"
Do until RecSet.EOF
response.write ""><%=RecSet("namn")%><br>"
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
%>Sv: fel
<code>
response.write "" & RecSet("namn") & "<br>"
</code>Sv:fel
http://www.magazino.andestyle.se/topplista.asp
vad kan jag göra för att fixa det?Sv: fel
<code>
response.write SQLsats
</code>Sv:fel
SELECT TOP 5 * FROM bilder ORDER BY snitt desc, idSv: fel
om du tar view-source ser du listan:
<br>
osv...
Varför den inte skriver ut tidningsnamnet vet jag tyvärr inte.Sv:fel
Sv: fel
<code>response.write "" & RecSet("namn") & "<br>" </code>Sv:fel
Svara
Sv:fel
"><%=RecSet("namn")%>Sv: fel
Sen hämtar jag namnet på tidningen från databasen på andra sidan.
Gärna med en felkontroll både att ID innehåller något och sedan att Recordsetet inte är tomt.
Inte den bästa prestandalösningen kanske, men fungerar oftast till 99,99%
//Anna-KarinSv: fel
<a href="sida.asp?ID=" & RS("ID") &">"
På sida.asp gör jag så här:
<code>
magID= Request.Querystring("ID") ' dvs tidningens ID i databasen.
' Lite felkontroll
IF magID ="" THEN
' Det var tomt, meddela att ID inte är med
Response.Write "Inget ID skickades med länken"
ELSE
strSQL= "SELECT ID, Namn FROM tblMagasin WHERE ID = " & magID
rs.Open strSQL,Conn
IF RS.EOF THEN ' Vi fick ett ID, men ett felaktigt.
Response.Write "Tyvärr hittades inte ditt ID"
ELSE
' skriv ut din tidningsinformation
END IF
END IF
</code>
//Anna-KarinSv:fel
Skriv ut tabellerna och fälten. Det verkar som om det finns något mysko där.Sv:fel
i tidningar 1 finns dessa fälten: id, namn, beskrivning, bild, datum, v1, v2, v3, v4, v5, v6, v7, v8, v9, v10, summa, totalt och snitt.
i tidningar 2 finns dess fälten: id, namn, datum, kategoriSv: fel
Den här SQL satsen frågar efter top 5 i en tabell som heter bilder
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM bilder ORDER BY snitt desc, id"
Dina tabeller heter tidningar
Då lär det ju inte fungeraSv: fel
Ger upp, kan inte ge ett svar utan att vara otrevlig, I'll rest my case som de säger.
//Anna-KarinSv: fel
Ett två tre...
Ger upp, kan inte svara utan att vara otrevlig, I'll rest my case som de säger...Sv:fel
gå in i Access och skapa en fråga. Då kan du ju inte skriva fel tabellnamn eller fälnamn.
Kopiera sedan in den SQL:en i din ASP-sida så borde det ju fungera.